sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:163

העליה לרגל ותהלוכות מוסלמיות השלטונות העות'מאניים והתושבים המוסלמים הגיבו על הפעילות הרבה של הכנסיות הנוצריות והקונסוליות של המעצמות האירופיות שהתפתחה בעיר במאה ה 9 ו . עקב חולשתו לא היה בידי השלטון התורכי לפעול בצורה ישירה נגד הפעילות העניפה של גורמים אלה בעיר , ובמיוחד נגד השתלטותם על המקומות הקדושים ועל השטחים נרחבים בעיר שמחוץ לחומות . תגובת השלטונות העותימאניים היתה אפוא עקיפה . הם טיפחו ועודדו את העליה לרגל למסגדים בהר הבית , כשמטרתם להגביר את זיקת המוסלמים לירושלים . לשם כך עודדו את הנוהג המקובל , שלאחר החג' ( העליה לרגל למכה ולמדינה ) יערוך המוסלם 'זיארה' = ) ביקור ) בירושלים , ובמיוחד פיתחו את חגיגות נבי מוסא , שהתקיימו בימי חג הפסחא הנוצרי . לקראת חגיגות אלו רירבנו התורכים גם את תושבי הכפרים הערביים שבסביבות ירושלים , חברון ושבם לעלות לירושלים דווקא בשעה שנמצאו בה המוני צליינים נוצרים . בפרק הקודם כבר עמדנו על מעמדה הדתי של ירושלים בעיני השלטונות העות'מאניים והעולם המוסלמי בתקופת דיוננו . נוסיף כאן , כי אפשר אמנם לדבר על קיפאון דתי ועל ירידת מעמד הדת בתקופה העות'מאנית , אך בוודאי לא על החנוונות מוחלטת של הרגש הדתי המוסלמי . העליה לרגל למכה לא פסקה בכל הדורות , והיא הזינה וקיימה את ההתלהבות הדתית אצל יחידים באשר הם . עם התחזקות הפעילות הלא מוסלמית בירושלים החלו השלטונות העות'מאניים והמנהיגים המוסלמים לעודד את הרגשות הדתיים המוסלמיים . בתחילה היו התוצאות דלות , אך במרוצת השנים הלכו ונתחזקו . ל 854 ו ( אמצע מלחמת קרים ) מציין פין , ש 20 איש בלבד עלו ממחוז ירושלים למכה , אך לירושלים , לרגל חגיגות נבי מוסא , הגיעו מבקרים מכל העולם המוסלמי : מהודו , מגבולות סין , מכל ארצות אסיה המרכזית , ממצרים , מנוביה ממרוקו , מחופה המזרחי של אפריקה , מעךב ומכל חבלי תורכיה . עליה לרגל זו נועדה ל'אזך את העליה לרגל לירושלים של אלפי הנוצרים לקראת חג הפסחא . בימיו של פין היתה תנועה זו עדיין בראשיתה , אך היא התגבשה לתנועה גדולה בתקופות מאוחרות יותר . גם מקורות מערביים אחרים מספרים על העליה לרגל המוסלמית לירושלים ולנבי מוסא במאה ה 9 ו . ברטלט מספר , כי מוסלמים באים מערב , מארצות דרום רוסיה המוסלמיות וממרכז אסיה , מהודו ומחופי אפריקה , כדי להתפלל ב'קבר המתקרא בטעות קברו של משה' . שולץ מוסר , כי עולי רגל מוסלמים עוברים דרך ירושלים במסעם לעבר קבר משה ( נבי מוסא ' . ( זוהי חבורה רעשנית של אנשים הקוראים אללה ! אללה ! ומכים בתופים , ופקידים מוסלמים רוקדים לפניהם עם חרבות ומריעים תרועות' . . 29 בן צבי , מסעות , עמי 5 ו6- ו . וראה גם : רשמי דרך , עמ' 20 ו-ו 2 ו . . 30 פין , זמנים סוערים , א , עמי ; 456 , 85 ב , עמי . 221-222 ונ . ברטלט , סיורים , עמי 53 ו55- ו . ננ . שולץ , הארץ הקדושה , עמי 8 סו . וכן ישנם בני תערובת עם נוצרים . יש גם ערבים ממרוקו , אלג'יר ותוניס ' — מתרבים' —שהגיעו כעולי רגל . יש גם עולי רגל מוסלמים אחרים שהשתכנו בעיר : כושים , אתיופים , הודים , צ'רקסים וטטרים . מעטים התורכים ממש . רוב בני העדה המוסלמית הם פועלים פשוטים , שכירי יום . מעטים בעלי המלאכה והאומנים ובן חנוונים , בעלי בתי קפה , מרחצאות וכו . ' רוב קבוצות עולי הרגל גרות קרוב להר הבית , בדירות השייכות לווקף .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help