sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:160

הרכב העדה המוסלמית בניגוד לעדות הדתיות האחרות לא בלטו באוכלוסיה המוסלמית שבעיר , במאה ה , 19 קבוצות מיעוט נפרדות , פרט למוסלמים הצפון אפריקנים ( המערבים , או המתרבים ) ולמוסלמים ההודים . אשר לראשונים מציינים המקורות , כי הללו מצויים בעיר מזה מאות שנים , וכי הם מרוכזים באיזור אחד הנקרא על שמם שכונת המוגרבים , הוא השטח שליד הכותל המערבי . על קיומה של הקבוצה השניה מספר , למשל , ג . ' ווילסון . ( 1843 ) באחד מטיוליו פגש מוסלמים מהודו והם סיפרו לו על קיום מושבה קטנה של בני עדתם בירושלים . זו בללה מספר עולי רגל הורים שביקרו במכה ובמדינה , הגיעו לירושלים והחליטו להישאר בה . חל ק מהם התחתנו עם מוסלמים מקומיים , אולם הם גרים בחלק מיוחד של העיר . באמצע המאה חוזר ריטר על יריעה זו ומספר כי בירושלים יש מושבה קטנה של מוסלמים הודים . הם מקובלים על האוכלוסיה המוסלמית בגלל המתנות שהם מביאים —לרוב אורז . מספרם מגיע ל 25 בלבד . הם אזרחים בריטים ומוגנים על ידי הקונסוליה הבריטית . רבים מבני עדתם התיישבו גם בדמשק - ' . נראה כי יש לקשור קהילה זו עם בית ההארחה לצליינים הודים שהיה באותו הזמן ליד הר הבית , צפונה לשער 'המאסר' ( ראה להלן , עמי . ( 196 יש העומדים גם על כמה מתכונותיהם של בני העדה המוסלמית בעיר . וורן וווילסון מרבים לספר על הפועלים הערבים שעבדו בחפירותיהם . וורן מספר , כי עבודות החפירה של משלחתו נעשו בירי פלאחים מליפתא , תושבים מהעיר עצמה ונוביים , וכי רק פועלים בני אותו המקום ידעו להסתדר ביניהם . מדי פעם ניסו לרמות ולגנוב . בעונש לרמאים ולגנבים מביניהם הוא מציע מכות והורדת משכורת , אך לא פיטורים . לדעתו , הפלאח מבין מהו צדק , אך לא מהו טוב לב . לבן היה מנצל את מעבירו באשר היתה לו האפשרות . התקופה הטובה ביותר להעסקת פלאחים הוא הקיץ י יום העבודה — מהזריחה ועד השקיעה — ארוך ומנוצל כראוי . הפלאח אינו סובל הרבה מחום השמש , אך אינו יכול לשאת את קור החורף ואינו מבין שעבודה גופנית מחממת . בחורף גוברת העצלות בקרב המוסלמים בעיר . האחראים על העבודה היו , לרוב , הנובים הגבוהים וכהי העור , אשר על נאמנותם , לדברי וורן אפשר היה לסמוך . הוא הבחין בכך , שאצל המוסלמים אין אפליה לגבי צבע . השיח'ים של הכפרים ושל השבטים היו לפעמים כהים מבני המעמדות הנמוכים . לרעתו טמון ההסבר לכך בעובדה שהמשפחות המוסלמיות החזיקו בעבר עבדים . תכונה נוספה שמרגיש אותה וורן היא , כי הפלאח הערבי הצעיר אינו דתי כהוריו . הוא אינו נוהג להתפלל לפני או אחרי העבודה , וברצון יסכים לקבל תמורה כספית עבור זמךהתפילה בעת העבודה . התשלום השבועי עבור עבודה פיזית היה 7-6 פיאסטר לעירונים , ופחות מזה לכפריים . אחת התופעות המוזרות ביותר שהרשימו את וורן היתה ימשחקר הנפלא של הפלאח הערבי בנסותו לשדל ולרמות את האירופי ה'עשיר . ' הפלאח הערבי יעשה כל שביכלתו כדי שלא ירגישו שהוא מסתיר את האמת . בקשר לתעסוקתם של המוסלמים מציינים מקורות שונים , כי הם עוסקים בדרך כלל במלאכה פשוטה , בתור פועלים שכירי יום , סבלים והמרים . אומנים ובעלי מלאכה מעטים בקרבם . לעומת זאת רב מספר החנוונים הקטנים מוכרי המכולת והבשמים . על הקשרים שבין הכפריים והבדווים שמסביב לעיר ובין תושבי העיר עומדים מקורות שונים . . 22 גי . ווילסון , א , עמי . 24 . 445 ווילסון וורן , חשיפתה של ירושלים , עמי -67ו . 7 נ . 2 ג"גי ריטר , ד , עמי -192ג 9 ו . . 25 שם , עמי . 26 . 274-273 זוטא סוקניק , 0920 ) עמי . 65 וראה סקר החנויות של וירן שהבאנו לעיל , עמי . 66-64

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help