sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:139

באזורים הכפריים המשיכו בני קאיס וימן גם לאחר המלחמה להלחם אלה באלה , עד שלבסוף נאלצו השלטונות להתערב ולשים קץ למלחמותיהם . בשנות ה 60 ביטל הסולטאן עבד אל עזיז את משרות השיח'ים ובמקומם נתמנו פקידים תורכים שתפקידם היה לגבות את המיסים עבור הממשלה המרכזית . המבצרים והמצודות של השיח'ים נהרסו ומעמדם ירד . ב , 1854 בעת מלחמת קרים , הפך מחוז ירושלים לפלך עצמאי ומושלו , בדרגת פחה , היה כפוף ישירות לשלטון המרכזי בקושטא . בסוף שנות ה 50 הופרד מחוז שכם מה'מותצרפליק' של ירושלים , אך גם המותצרפליק המצומצם המשיך בדרך כלל להיות כפוף ישירות לממשלה המרכזית , בעיקר מ . 1873 שינויים מינהליים אלה מוכיחים , כי מעמדה של ירושלים החל עולה בעיני השלטון העות'מאני , הדבר נגרם , ללא ספק , כתוצאה מן הגידול בפעילות הנוצרים והיהודים בעיר ומהגברת פעילותן של המעצמות האירופיות בירושלים . למעמד העצמאי המיוחד שניתן לירושלים באותם הזמנים מתייחסת גם העתונות העברית . העתון 'הלבנון' 872 ) ו ) מוסר ידיעה בקשר לעליית חשיבותה של ירושלים . הוא מציין , כי לפי הוראת ממשלת תורכיה נקבע לירושלים וואלי ( מושל כללי ) שישלוט על הפחות של ירושלים , עבו ושבם גם יחד ' . העתון 'הצפירה' 879 ) ו ) מוסר , בי ירושלים שהיתה עד בה אחת מערי מחוז דמשק , עומדת ליהפך עתה למחוז בפני עצמו , דבר שמייחלים לו , מכיוון שהוא עשוי ל ^ פר את המסחר בעיר . עד 1855 המשיכו הנתינים הלא מוסלמים להיות חייבים במס גולגולת ( ה'ג'יזיה ;( ' אותה שנה שוחררו מכך וחויבו לשלם תחת זאת 3 ' ךל' — מס פטור מן השרות הצבאי —שכן עד 1908 לא הורשו לשרת בצבא . עדותם של נוצרים ויהודים נגד מוסלמים המשיכה להיות בלתי קבילה בתכלית בבית הדין המוסלמי , וגם בבתי הדין העות'מאניים החילוניים החדשים שקמו היו דוחים ערות כזו לעתים מזומנות . ב ו 186 עלה לסולטאנות עבר אל עזיז , ( 1876-1861 ) בעל אישיות שונה מקודמו ויחס נלהב פחות לרפורמות . רק בלחץ צרפת התחדשו הרפורמות . ב 1864 פורסם חוק הוילאיתים , שהסדיר מחדש את מינהל המחוזות ושילובם של הלא מוסלמים במועצות . ב 1868 אורגנה מחדש מועצת התנט'ימאת , שכללה את 'מועצת המדינה' ו'המועצה לחוקי הצדק . ' הוקמו גם מוסדות חינוך , ושנה אחר כך הונהג חוק האזרחות העות'מאני , תוך נסיון לביצוע הח'ט של , 1856 והחלה לצאת ה'מג'לה' — 'קובץ חוקי הצדק' ( של השריעה ) שהוצאתה נמשכה עד לשנת . 1876 למרות הרפורמות שביצעה , המשיכה המדינה העות'מאנית להיות מרינה מוסלמית בהגדרתה ובאפיה , ורק תושביה המוסלמים היו חברים מלאים בקהילה הפוליטית העות'מאנית שלה . התושבים הנוצרים והיהודים המשיכו להחשב בעיני המדינה כנתינים ממדרגה נחותה , כאשר חלק לא קטן מפקידי הרשות ומן האוכלוסיה המוסלמית המקומית ממשיך להתייחס אל בני עדות אלו בבוז או באיבה ואינו מחמיץ כל הזדמנות לפגוע בהם ולהצר את צעדיהם . עם זאת נראה , כי היה הבדל ביחס הזה בין נוצרים ויהודים ובין יהודים עות'מאנים ליהודים אירופים , כלפי היהודים . 49 מקליסטר , רבעון יקרן החקר הבריטית , 1906 , ' עמי ו . 30 . 50-4 מעת , תחומי א"י , עמי צב-צג . . 51 הלבנון , כ"ד באב תרל"ב , שנה תשיעית , גליון א , עמי . 52 . 8 הצפירה , חי בטבת תר"מ , שנה שישית , גליון מת , עמי ו 8 ג82- ג . . 53 מעוז , שינויים במצב , עמי ; 9 הנ"ל , רפורמות , עמי . 54 . 199-194 לואיס , עמי . 124-120

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help