sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:137

ארופיות או נציגויות של עדות דתיות , אשר אישים קבועים שלהם שהו בעיר זמן ממושך והטביעו את חותמם על התפתחותה . השינויים בסדרי הממשל לאחר חזרת השלטון העות'מאני השתקפו גם במבנה המינהלי של השלטון בפרובינציות . כאמור , נמצאה ארץ ישראל עתה בתחום שני הפלכים של דמשק וצידון . כל אחד מהם נתחלק לסנג'אקים , או ליוות ( מחוזות , ( בל סנג'אק —לקאדות ( נפות , ( וכל קאדה — לנאחיות ( מרכזים כפריים או עירוניים . ( עם חזרת השלטון ה תורכי , הורכב המינהל שניהל מבנה זה מהירארכיה נוקשה של פקידים תורכיים : מוכתאר ( ראש הנאחיה , ( מודיר ( ראש הקארה , ( קאימקאם ( ראש הסנג'אק ) וואלי ( ראש הווילאיית . ( כל פקיד היה כפוף לממונה על התחום המינהלי הגדול משלו , ואילו הוואלי עצמו נתון היה למרותו של משרר הפנים בקושטא . הפקידים התורכים שעמדו בראש יחידה מינהלית בכל דרג ודרג נסתייעו במועצה ( מג'ליס ) שייצגה את האוכלוסיה המקומית כולה ( עדות מוסלמיות , נוצריות ואחרות . ( שיטת מינהלה זו לא שמה קץ לכל גילויי השחיתות שרווחו לפני הכיבוש המצרי , ואף לא היה בה כדי להנהיג בפרובינציה שלטון של נבחרים , אך היא צמצמה במידה ניכרת נקיטת צעדים שרירותיים מצד מושלי המחוזות , ואף העניקה לעדות הדתיות השונות השפעה —אם כי מועטת —על ניהול ענייני הציבור . גם בירושלים מינו השלטונות מועצה ( מג'ליס . ( אחד המקורות מציין , כי הפקודה על כינון המג'לס ניתנה ב 5 ו ברמר'אן 11 ) 1256 בנובמבר , ( 1840 וכי המועצה הורכבה מ 14 חברים , ביניהם חואג'ה רונה ( אהרון , ( וביל ( פקיד ) העדה היהודית , ויוסף , פקיד העדה הפראנקית ( כנראה הלטינית ) . על קיום 'מועצות' אלו ליד השלטון התורכי בעיר מספרים גם המקורות המערביים . שטראוס מציין , כי בעיר מועצת קהילה הכוללת את המופתי , הקאדי , שריף מצאצאי מוחמר , שופט ועוד 8 חברים 4— מוסלמים , יווני אחד , לטיני אחד , ארמני אחד ויהודי אחד . אבל המועצה הזאת אינה יעילה , כי הפחה , במקום להתייעץ עם המועצה ולבצע החלטות , יכול להתעלם ממנה בגלל שוחר ופחד חבריה . מועצה זו היתה המועצה הארמינסטרטיבית של המחוז שכינויה היה מגיליס אל אידארה . מקור יהודי המתייחס כנראה לתקופת הזמן של מחצית המאה מציין , כי הממשל בעיר מורכב בך : ( 1 פחה כללי ( 2 , פקיד עירוני מיוחד ( 3 בית מועצה , שבו 4 מוסלמים 3 , נוצרים ויהודי אחד . נוימן , המתייחס לכלל השלטון התורכי בעיר , כנראה לשנות הששים של המאה , מציין כי הוא אזרחי וצבאי כאחד . משפטים פליליים ואזרחיים מתנהלים בפני השופט העירוני הנקרא 'קאדי . ' המחלקה הצבאית עומדת תחת פקודתו של ה'קים באשא , ' שצבאו משמש חיל מצב ומשטרה עירונית כאחת . המושל האזרחי מסתייע במועצה ( מג'ליס ) המורכבת מ 8 אזרחים נכבדים : 4 מוסלמים 3 , נוצרים , יהודי אחד וכן כמה חברים בתוקף תפקידם : מופתי , קאדי , מנהל המסגדים הגדולים ובן מפקד הצבא . בראש המועצה יושב הפחה , ובהעדרו — המופתי או הקאדי . המוסלמים בוחרים את נציגיהם בהגרלה בקרב המשפחות המיוחסות , הנוצרים באמצעות המנזרים , והיהודים — על ידי ה'חכם באשי . ' המג'ליס מתכנס בהרכב מלא פעמיים בשבוע , ובהרכב מצומצם 4 פעמים בשבוע : לחקירת נושא מיוחד נשלחים שני חברים המקבלים שכר בטלה 30 גרוש ליום . בהקמת המג'ליס יש צעד גדול קדימה , אך בהעדר תודעה פוליטית באוכלוסיה שדוכאה זמן כה רב , . 40 הורוביץ , ק , עמי : 502 מעוז , רפורמות , עמי 4-31 ג . . 41 בן צבי , א"י ויישובה , עמי 50 ג ( המסתמך על רוסתום אל איצול אל ערביה . 42 . ( שטראוס , עמי . 280-278 ג . 4 סוקולוב , עמי . 161 לראשית שנות ה 70 מציין גם מדריך היבדקר- כי לירושלים ראש עיר ומועצה המורכבת מ 4 מוסלמים , ג נוצרים ויהודי אחד . אחרים מהחברים הם לעיתים אירופים .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help