sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:131

ופירוק נשק . המנהיגות המוסלמית הרתית הוחלשה מבחינה פוליטית וכלכלית עקב הפקעת חלק ניכר מסמכויותיה השיפוטיות והציבוריות , ובעקב הפסקת התשלומים השמנים שקיבלה קורם מהמגזרים , מהערות הנוצריות ומהקהילות היהודיות . כמובן , שהאוכלוסיה המוסלמית לשכבותיה ראתה עצמה נפגעת קשות מן המימשל המצרי ומדוידושיו : שכבת המנהיגות — בגלל הפגיעה בעליונותה ובהכנסותיה , והשכבות הרחבות —בגלל גיוס החובה והמשטר הנוקשה , באלה בן אלה התמרמרו על שוויון הזבויות לנוצרים וליהודים . בניגוד למצב הערה המוסלמית השתפר מאד מעמר הנוצרים בירושלים בתקופת השלטון המצרי . השלטון היה ליברלי יותר במהותו מן השלטון התורכי הקודם ובימים ההם אף היה נתון יותר להשפעת מעצמות אירופה , ולפיכך הקל על המיעוטים הנוצרים והיהודים בירושלים . הנזיר היווני נאופיטוס מרגיש , כי איברהים פחה בא בעצמו , בלווית המופתי הערבי , לבקר בכנסיית הקבר וכי התפעל מיפיה . הוא בא במיוחד לחזות בנס האש הקדושה . איברהים ביטל גם את המיסים השרירותיים ואת ההטלים שהיו גובים מעולי רגל ומצליינים , וניסה לגמול את פיקודיו משיטת המשכורות הנגבות במישרין מהאזרחים על ירי הנהגת משכורת קבועה מאוצר המדינה . בתקופת השלטון המצרי הורשו הנוצרים לתקן את מקומות התפילה שלהם ולבנות מבנים חרשים . ניתנה להם גישה חפשית יותר לכנסיית הקבר ולשאר מקומות קדושים , וכן הוקלו מעט ההגבלות על פעילות מיסיונרית ( ראה גם בפרק על הנוצרים , עמי . ( 286 מבחינות רבות הושווה מעמד הנוצרים לזה של המוסלמים . לראשונה בתולדות העיר הוענקה להם נציגות במועצה המייעצת של העיר , לצד נציגים מוסלמים . הם חדלו להיות נתונים לדיכוי ולנגישות מצד השלטונות והנכבדים המוסלמים ולהתנפלויות והצקות מצר ההמון המוסלמי . לעומת זאת החלו לקבל גם משרות ממשלתיות וכלכליות . גם כלפי היהודים חלה ליברליזציה ניכרת בתקופת השלטון המצרי . כך , למשל , הותר להם , לשפץ ולשקם בתי כנסת , דבר שהיה אסור עליהם קודם . הותר להם להתפלל ליד הכותל המערבי בלי להיזקק לאישור מיוחד וכן נוצרו תנאים הרבה יותר נוחים עבורם למגורים ולהתנחלות בעיר ( ראה בפרק על היהודים , עמ' . ( 523 השלטון המצרי היה גם שלטון חזק בהרבה מקודמו והוא אכף משטר וסדר על הארץ . הבדווים רוסנו , השוד בדרכים פסק וגבר הביטחון הכללי . שוב לא נאלצו עוברי אורח העושים דרכם לירושלים לשלם 'מס מעברי לבני אבו גוש . מספר המבקרים והנוסעים האירופים החל לגדול והתעצמה תנועת העליה לארץ הקדושה . אולם דווקא השלטון הסדיר , היעיל והמאורגן החל להעיק על תושבי הארץ . קשה היה להתחמק מתשלום מיסים , שכן פחת מספרם של מקבלי השוחד . אנשי רת מוסלמים , שראו בעין רעה את יחסו האוהד של איברהים לנוצרים , אישי ציבור שהורחקו ממעמדם הרשמי , בדווים שנבצר מהם לשדוד , ובעיקר הפלאחים , שהוטלה עליהם חובת השירות הצבאי —בל אלה חברו יחד נגד שלטונו של המושל המצרי . הררדרות המצב החלה עם בריחתם של המוני פלאחים אל ההרים מפחד הגיוס הצבאי . עשרות כפרים נעזבו מתושביהם ואזורים פורחים היו לשממה ולמקום משכן לשודדים ולליסטים . בעקבות מצב זה פרצו מרידות ומהומות באזורי ההרים . ב 1834 התפשטה . 25 מעוז , ירושלים . עמ- ; 265 אסף , הערבים , עמי 217 ( וראה שם המקורות והמחקרים שהוא מציין . 26 . ( ספירידון ( נאופיטוס , ( עמי . 27 . 88-87 מעוז , רפורמות , עמי -17ס ; 2 וראה המקורת השונים שם .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help