sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:75

להזמין לביתו מספר שייח'ים לשם תפילת ערב על שטיחים הפרוסים על גגו . לאחר התפילה ירעננו עצמם במיץ לימון וישובו בל אחר לביתו עם משרתו ופנסו . ' פרט לחוסר המשיבה אל הרחוב קיים גם הפחד מפניו , מפני גנבים למיניהם — אולי בדווים — מפני נגיעת מצורע , בעיטת גמל או נשיכת כלב . כן קיים חשש נפילה לאיזה בור . חוץ מזה הרחובות מלאים פסולת ואשפה של פירות ופגרי חיות , מתרוצצים בהם מיני לטאות ועכברושים וכלבים משחרים לטרף . אבל גרועים מכל הם ה"פקירים" המסתובבים ליד המסגדים והמוכנים בכל רגע להעניש כל מי שלדעתם מחלל את המקומות הקדושים . השלטון התורכי אמנם נלחם בהם , אך הם מהווים סבנה , בייחוד בלילות . 73 ' ושוב אנו מוצאים אצל דיקסון ( 1864 ) תיאור ציורי מאד על המתרחש ברחבה שלפני שער בית לחם ( שער יפו : ( 'רחבה זו מלאה פסולת,- היא אינה מרוצפת ואינה מיושרת . גמל עובר כורע תחת עומס משאו ; קבוצת פועלים מחכה כאן שיזמינו אותם לעבודה ; ספרים וטבחים , חמרים וחלפנים , קדרים וסוחרי פירות בתלבושות ססגוניות ובכפיות צבעוניות , עוסקים בעבודתם או מחכים לה . שער בית לחם הוא השער הראשי מבחינת העסקים ותנועת הצליינים ( לעומתו שער דמשק הוא שער הכניסה הראשי מבחינת מבנהו היפה והמפואר . ( בסביבות השער נמצאים השוק , ה"מועדון , '' בית המשפט וה"פרלמנט" העממי של אלה שאינם אוהבים לחיות תחת קורת גג ומעדיפים לאכול ולשתות ולסדר את כל ענייניהם , כולל רחצה ותפילה , תחת כיפת השמים . כל אחד יכול לבוא לכאן , לראות ולקנות כל דבר העולה על רוחו , פרט לסחורות יקרות , שניתן להשיגן רק בבזאר . באן אפשר להשיג פועלים מכל הסוגים , החל בעבד כושי מאיזור הנילוס העליון , הישן ליד הפרד של אדוניו הערבי ומועמד להשכרה לכל עבודה , ועד לפועלים מקומיים המחכים לעבודה . גם העבודות הן מכל הסוגים : פעם זה מסיק זיתים בשביל הארמנים , ופעם נשיאת מים בשביל הקופטים . המעסיקים העיקריים הם המנזרים היווניים , שבמעט כולם בעלי כרמי זיתים בריחוק מה משער בית לחם . אלה המשכירים את עצמם לעבודה הם מוסלמים על פי רתם וכנענים [!] על פי מוצאם . עוד אפשר למצוא במקום " לבלר"המציע את שירותו ו עוברים בקדרות , המציעים ערימות של עבודותיהם , בעיקר עציצים , קערות ובדים וכוי . .. י . תיאור ספרותי של ירושלים ושל ארץ ישראל מצוי בספרו של הסופר הנודע מרק טוויין , שסייר בארץ בשנות ה . 60 העזובה עשתה עליו רושם קשה ביותר והוא תיארה בצבעים קודרים . להלן קטעים מתיאוריו : 'הארץ היא באמת חד גונית וסרח חן ואין סיבה לתארה באופן שונה . מכל הארצות הנודעות בנופן המכוער חושבני שזו ראויה לבתר האליפות . הגבעות קרחות ודהוהות וחזותן עלובה . העמקים הם מדבריות מכוערות שבשוליהם צמחיה דלה עטויית עצב ויגון ... זוהי ארץ שממון , חוסר תוחלת ושברון לב ... ארץ ישראל יושבת עטויית שק ואפר . רובצת עליה קללה שהובישה את שדותיה והצמיחה את אונה ... אף ירושלים הנודעת , פאר השמות בהיסטוריה , איבדה את כל גדולתה העתיקה והפכה לכפר חלכאים ; אוצרות שלמה אין בם עוד לעורר את הערצתן של מלכות מזרח קרואות,- המקדש הנפלא , תפארת ישראל וגאוותה איננו עור ... שוממה ומכוערת וכי למה לא תהא כן ? היתכן כי קללת שמים תנווה ארץ י ארץ ישראל אינה שייכת עוד לעולם החולין הזה , מקודשת היא לשירה ולמסורת — היא ארץ החלומות . 75 ' ' ירושלים ! ניצבת על גבעות נצח , לבנה , זרועת כיפות ומוצקה , מקובצת יחדיו ומכותרת חומות . 73 שם , שם , עמי 14-11 . 74 דיקסון , ב , עמי . 2-1 . 75 טוויין , עמי 292-290 ( בתרגום העברי , עמי -162ג . ( 16

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help