sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:74

נוסע נוסף המתאר את ירושלים בשנות ה 60 תיאורים חיים מאד , הוא דיקסון . את אופיים הכללי של הבתים והמגורים הוא מתאר כדלקמן ; הבתים גבוהים וחזיתם חשופה ( חסרת קישוט . ( לעיתים קרובות משולבים בהם אלמנטים עתיקים , בגון קישוטי דלתות וקשתות משרירי האמנות הערבית העשירה . בקומת הקרקע מצויות חנויות ובתי קפה , כמו ברחובות קהיר ו אבל לחנויות באן 'עומקי רב יותר והן מגוונות יותר . בין הבתים מתבלטים מבנים ציבוריים ומנזרים עתיקים , כנסיות ומסגדים — הרוסים בחלקם . מכיוון שההכנסות היו נמוכות ושכר הדירה גבוה , השתכנו סוחרים , יהודים וערבים , מתחת לקיטורים עתיקים והרוסים אלה , פינו חלק מאבני המפולת ומההריסות , הציבו תמוכות לתקרות וסידרו להם שם אורוות , מחסנים , מרחצאות ובתי מלאבה . מתחת לקימוריו ובפרוזדוריו של ה'הוספיס' ההרוס שליד כנסיית יהקבר הקרוש' מצאו להם מקום נרחב מספר גדול של צורפי נחושת , סוחרי תבואה ואף ספרים . חדר אחד בחורבה הגדולה משמש כחנות מזכרות , שני — בית מלאכה לעיבוד עורות ( בורסקי , ( שלישי — מרחץ ציבורי . אף הרחוב משמש לעיתים קרובות מקום מגורים לערבי עני . שם הוא אוכל ושותה וגם עוסק במקח וממכר . כאשר הוא רוצה להתרחץ , או להתפלל הוא הולך אל המסגד הסמוך . בחצר המסגד הוא מוצא מים ובבנין הקדוש — צל . לאחר שקיים את מצוות התפילה הוא ישן לו על המחצלות המכסות אח רצפת המסגד ושום אדם אינו יכול לגרשו משם , שהרי המסגד הוא ביתו האמיתי של כל מוסלמי . רק עסקים שאינם הולמים את קדושת המקום הוא נאלץ לעשות ברחוב . שם רשאי הוא להטעין את גמלו , או להאכיל את אתונו , ושם גם הוא עצמו אוכל , שותה ומעשן . בפינות הרחובות מצויות פינות אוכל זעירות ובהן טבחים צנועים . בין ארבע אבנים מפויחות מכניס הטבח מעט עצים , מדליק אש , מעמיר מלמעלה מחבת ובו שמן , זיתים אחרים , עדשים וחופן תבואה גרוסה , ומכין מנת אוכל , שריחה המיוחד מלהיב את נפש הערבי . מעט לחם , כוס מים ומקטרת עישון ( נרגילה ) הם המנות האחרות . ודיקסון מוסיף : ' ברחובות ירושלים יש להתהלך בשעות היום , ולא רק בגלל שלאור היום אפשר ליהנות משלל הצבעים , אלא משום שירושלים היא עיר מזרחית ומוסלמית , שחיי העסקים נפסקים בה משקיעת השמש וער לזריחתה . בשעות הלילה חשוכים רחובות העיר לגמרי . חצי שעה לאחר שקיעת החמה בבר סגורים על מסגר בל תריסי החנויות והמרחצאות . הגמלים רובצים באורוות והסימטאות הצרות עזובות . אין הערבי אוהב מנורות ואורות , ובחדרו די לו באור נר . עם רדת החשיכה אפשר עוד לראות פה ושם דמויות לבנות הממהרות הביתה . בשעה יותר מאוחרת אפשר לראות , לעיתים , אור מנורה שמשרת נושא בפקודת אדוניו , ואולי של אירופי החוזר מביקור בבית חברו , או של קוואס ההולך לביתו של הקונסול , או של קצין תורכי העורך ביקורת אצל המשמרות המוצבים במקומות שונים בעיר . אנשים אלה דואגים לשאת פנס לפניהם , מכיון שבירושלים , כבקהיר ובאיסטנבול , עלול אדם היוצא לרחוב ללא אור להחשיד את עצמו ולהיעצר בתור גנב . אין גם מה שימשוך את התושבים לצאת לרחוב בשעות הלילה . בעיר מוסלמית אין תאטרון , אין קונצרטים ואף לא מועדונים . אין בירושלים מקומות מפוקפקים המושכים צעירים , מן הסוג המצוי בניו יורק , לונדון ופריז , ואם קיימים כאלה , הרי עסקיהם נערכים בסתר . תהלוכות נישואין , הנערכות בקהיר בלילה , עם מנורות ותופים , אינן מתקיימות בירושלים ובארץ ישראל בכלל ; כאן החתן לוקח את הכלה לביתו מבעוד יום . נשפים ומשחקי לילה אינם מתקיימים בעיר , שבה תענוגות מכל סוג נדירים ביותר . המוסלמי נוהג להישאר בלילות בביתו , עם נשותיו וילדיו , ואין הוא נוהג להזמין חברים לביתו . מנהיג דתי ערבי עשוי . 72 דיקסון , ב , עמי 6 ו8- ו .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help