sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:73

ריטר ( באמצע המאה ) אומר אף הוא , כי ירושלים היא , עיר 'מתה' מבחינת הפעילות שבה . ' כמעט שאין רואים אנשים ברחובות , פרט לנשים ההולכות למלא כדיהן מים , ולפלחים עם חמוריהם בדרכם אל העיר או ממנה , ומוסלמים בבגדיהם הלבנים , ליד בית הקברות ובתוכו , שותקים או משוחחים בשקט . פעילות החיים הממשית מתרכזת בכנסיות , במסגדים ובבתי העניים' . סטנלי , שביקר בארץ ישראל ב , 1852 מתאר את ירושלים תיאור קודר ביותר : 'עיר חרבה . פה ושם מזדקרים מתוך האנדרלמוסיה הכללית ... רחוב רגיל , בית אירופי נאה ... אך במראה כללי נראית ירושלים כעיר שנאכלה כליל בדליקה ענקית . 66 ' סטיוארט , שביקר בעיר ב 854 ו , מספר כי בשערי העיר נמצאים בדרך כלל חיילים שומרים , וכי כלילה מוצבים שומרים נוספים בפינותיהם של מספר רחובות בעיר . כל אחר מהם מצויד בלפיד ובחרב קצרה . עם זאת , השמירה לקויה ואנשים נמנעים מלצאת לרחובות אחרי רדת החשיכה . גם במשך היום העיר מוזנחת מאד . לשווא תחפש סימן של פעילות מסחרית . גמל או שניים טעונים חיטה ומספר נשות איברים המביאות סחורתן לשוק , הם גילויי המסחר היחידים בעיר . " על השמירה בעיר מספר גם ריישר . בכל שוק עומדים אנשי חיל על המשמר , הם מתחלפים מידי שעה . בלילה מסתובבים השומרים בחוצות העיר , ולפעמים מצטרף אליהם אף הפחה . מן השעה 2 בלילה ועד אור הבוקר אסור להסתובב בעיר ללא נר , והנתפס ללא נר נקנס . השומרים בשווקים מפקחים גם על המשקולות למען 'לא יחסר מן המשקל' . נוימן מציין , כי אף שמשטרת השוק אינה כה תקיפה לא ידוע על זיופי מזון . הנקיון מוזנח לגמרי ויש הרבה לכלוך . ברחובות העיר מסתובבים הרבה פושטי יד טרדניים , מכל העדות פרט ליהודים . בעבר היו מקרי אלימות וסחיטה נגר היהודים , אך מזה זמן מה לא אירעו מקרים כאלה בעיר . לדבריו חלו בזמן האחרון שיפורים בתנאי הביטחון בעיר , משהחלו מספר אנשי משטרה חמושים , בפיקוד קוואס ראשי , עוברים ברחובות העיר יומם ולילה . אורלי ( בשנות ה ( 70 מספר על קבצני העיר . ליד כל שערי העיר מתקהלים המוני קבצנים , העומדים משני עברי הדרך . אלו דמויות עלובות , לבושי סחבות , רבים מהם חולים או נכים והם מחזיקים בידיהם קערות מתכת לנדבות , וזועקים 'חואג'ה' בצורה קורעת לב . במקום אחר הוא מציין , כי בשער יפו עומדים תמיד אנשים בטלים , המסתכלים ביוצאים ובנכנסים ( שיירות וכר ;( במיוחד הם בוחנים היטב את הזרים . זהו 'גן הערך של הקבצנים , היושבים כל היום בשער ומבקשים נדבות מהנכנסים והיוצאים . איכרים הבאים מהסביבה זורקים להם מידי פעם פרי כלשהו , תאנה או תפוז . ™ בסיכום הערכתו על ירושלים מציין אורלי , כי ירושלים איננה עוד מה שהיתה בעבר . בכל זאת , יש לעיר אווירה מיוחדת , כי היא מזכירה בכל רגע את העבר . זהו ההבדל בין ירושלים וקהיר , למשל . אווירה זו שורה על רוב תושבי העיר ' רבים הבאים לכאן ואף נשארים בגלל מה שהעיר מסמלת , דהיינו , בגלל עברה . פרט לזה אין בעיר כל דבר מיוחד . למעשה , ירושלים היא עיר דתית , וגם אם פעם תיבנה המסילה ( שנות ה , ( 70 לא תיהפך ירושלים לעיר מסחרית , כי נסיונות כאלה תמיד נכשלו . אין יופיה של ירושלים אלא במוסדות הדת שלה — בתי התפילה והמקומות הקדושים . . 65 גייג- ריטר , ד , עמי 90 ו . 66 סטנלי , עמי 36 ו . 67 . 185 , סטיוארט , עמי 08 ג . . 68 ריישר , עמ' -60ו . 69 . 6 נוימן , עמי 225 ( בתרגומו של גת , עמי יט ) . 70 אורלי , עמי . 95-94 ; 88-86 . 71 אורלי , עמי 02 ו10- ו .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help