sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:67

ג . ' ווילסון ( בראשית שנות ה ם ( 4 מציין , כי רוב בעלי החנויות הם נוצרים או יהודים , ומצטט דין וחשבון של פלמרסטון , שלפיו המוסלמים מתאגדים רק לעתים רחוקות לחברות של סוחרים ; על כן נמצא רוב המסחר בידי יהודים או נוצרים . וורן מציין בסוף שנות ה , 60 כי החנויות מסודרות בדרך כלל לפי העיסוק ולפי הרת , כבימים קדומים , אך לא בצורה כל כך קפדנית . ברחוב היהודים רק יהודים , ורק פה ושם מספר מוסלמים . ברחוב הנוצרים במעט הבל נוצרים . בשוק הבשר הרוב מוסלמים . בשאר השווקים בדרך כלל תערובת של בני הדתות השונות . יש ' גושי' חנויות של סוג מסוים , כמו 'גושי' הירקנים , החייטים , הסנדלרים וכדומה י . " מקורות אחרים של המאה ה 19 אינם מציינים חלוקה תיפקודית ברורה של שווקי העיר ואזורי המלאכה שלה , פרט לצמידות למקומות הקדושים שהוזכרה . יוסף מיוחס , מחוקרי ערביי ארץ ישראל , מדגיש לסוף תקופתנו , בי בעוד אשר בערי המזרח נוטים בעלי האומנויות בדרך בלל להתאגד ולהתרכז באותו הרחוב , הרי בירושלים ( וביפו ) אין המצב כן . עם זאת נקראו השווקים השונים בשמות הסחורות העיקריות שנסחרו בהם , אם בהווה ואם בעבר . ריישר , למשל מדגיש זאת בתיאורו על שווקי ירושלים ' ; בל השווקים הם מלאים חנויות מראשם ועד סופם משני הרוחות , והשווקים נקראים על שם הסחורה הנמכר בה , למשל יש שוק מלא חנויות מוכרי סחורות של בגדי צמר גפן ומשי ( שניט סחורה ) מכל המינים ומזה יש הרבה שווקים והם הגדולים שבכולם , שוקי מוכרי ( צעלניק ) מכל מיני סחורות יקרים ונחמדים , שוקי מוכרי כל מיני בשמים המפיקים ריח טוב למרחוק ומה גם להולכים בהם , שוקי מוכרי מיני מזון , שוקי אומני מנעלים , שוקי צורפי כסף וזהב , שוקי צורפי נחושת , שוקי צורפי ברזל , שוקי מוכרי צמר גפן , שוקי מוכרי חטים ושעורים וכל מיני קטניות , וכן כולם בתי צרי ( אפיקייק ) הרבה 48 ' א . נוסעי המאה ה 19 מרבים לתאר גם את צורתם הכללית של שווקי ירושלים . פורבן ( 1817 ) מציין , כי השווקים בעיר מקורים תקרות תקרות של קשתות . מחזה נפוץ הן שורות גמלים החונים בפינות השונות של השווקים . ו . ר . ווילסון ( 1820 ) מספר , כי ברובע סוק אל כביר ישנן חנויות קטנות שהן על פי רוב מלוכלכות וחשוכות . לראשית המאה ה 19 מספר לונץ : 'בשני צדי הרחוב שהשתרע משער יפו עד הרחוב המקורה ( שנקראת היום בפי היהודים בשם 'החנויות החשוכות ( ' היו מדרכות קצרות לעוברים ושבים וזה הקטין עוד יותר את רוחב הרחוב הראשי הזה , חלק גדול מהרחוב המקורה היה מלא ערמות אבנים ותלי עפר , ובל החנויות שבשני צדי הרחוב הראשי שבעת הן השוק הראשי ( שוק הבאטראק ) לכל מיני סחורות , היו מלאות עפר ורומן , ורק במשך הזמן החזיקו בהן אילי הארץ ויפנו אותם ויהיו להם לצמיתות . ' הוא מוסיף גם , כי שני השווקים הקרומים , שוק הבשמים ושוק הבשר , היו נסגרים בלילה בדלתות עץ לבלי יוכל איש לפרוץ אליהם . גם בשאר השווקים היו החנויות נסגרות עם שקיעת החמה . באמצע המאה אומר וורטבט , כי הרחוב הפעיל ביותר בעיר הוא הרחוב ההולך משער יפו עד קרוב למסגד עומר . חנויות מכל הסוגים — בעיקר של יהודים ומוסלמים — פזורות בו ללא סדר . סמוך לחלקו התחתון של הרחוב ישנו איזור מקורה , ושם מצויות החנויות המכובדות ביותר , בעיקר לאריגים . . 47 גי . ווילסון , א , עמי ; 453 וורן , ירושלים שמתחת לפני הקרקע , עמי . 48 . 497-490 מיוחס ( בתוך ; לונץ , לוח לתרס"ז , שנה יב , ( עמי . 10 וראה מאמרו השלם , שם , עמי . 74-3 וראה גם מאמריו של בלדנספרגר ברבעון יקרן החקר הבריטיתי מהשנים 1905 , 1904 ו 6 ס 48 . 19 א . ריישר , עמי . 49 . 58 פורבן , עמי ; 152 ו . ר . ווילסון , עמי . 50 . 130-127 לונץ , נתיבות ( קרסל , ( עמי 162-161 ( מתוך : ירושלים , יג , עמי . ( 246-209 ל . 5 וורטבט , ב , עמי . 177

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help