sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:57

נפוץ ייצור המזכרות והצלבים מעץ זית , מצדפים ומיאבן שחורה' ( המובאת מים המלח . " ( דיקסון ( 1864 ) מספר , כי ליד כל מקום קדוש מוצעות סחורות שצליינים מעוניינים בהן , בגון ? אבוקות 1 ליד הכנסיות היווניות ומחרוזות בכניסות למסגדים . נרות וורדים אפשר לקנות בכל כנסיה לטינית . אולץ מוסר , כי נשים מתפרנסות ממכירת עשב — שהן קוטפות בעמקים שמסביב לעיר — לצליינים עבור סוסיהם . 21 על ענף תעשיה מיוחד מספר זטצן בראשית המאה : ענף מלאבה גדול בעיר היא הכנת כלי חרס וראשי מקטרות מחרס . ראשי מקטרות משובחים מכינים מחימר המובא מבירות , ופחות טובים — מחימר המובא מהכפר קסטל ( בדרך לרמלה . ( ברי לחוק את החימר מוסיפים לו חומרים שונים , ואלה מקנים לכלים גוון של נחושת או גוון אדמדם . את הכלים גם מלטשים בחומר מיוחד . נוימן מציין אף הוא קיום מפעלי חרס בעיר . וורן , מציין , כי בירושלים 5 מפעלי קרמיקה . רוב העובדים מוסלמים . במפעלים עובדים רק בקיץ , מכיון שהבעלים עניים ואץ להם האמצעים לרכישת מיתקני ייבוש . המפעלים מייצרים כדים , צנורות חרס , סירים , קערות , אריחים ולבנים . וורן עומד על כך , שתעשיית הקרמיקה היא תעשיה קרומה בארץ ישראל , הנזכרת בתנ"ך ובמקורות היסטוריים רבים . הוא מספר על סוגי החרסית המשמשים בתעשיה זו ושמקורם בסביבת ירושלים , וכן על דרכי הייצור וכלי עבודה . ? תעשיה' נוספת בעיר היו טחנות הקמח . ל 1854 מוסר הקונסול פץ , כי בעיר 20 טחנות קמח ציבוריות העובדות בקביעות . 24 חלק מטחנות אלו עבר במאה ה 19 לשימוש בקיטור והספקן עלה בהרבה , עקב בך לא יכלו האחרות לעמוד בתחרות ונסגרו ( ביניהן — אך גם מסיבות אחרות — טחנת הרוח במשבנות שאננים מייסודו של מונטפיורי ) טחנת הקיטור הראשונה נפתחה כנראה , בשנות ה . 70 בשנות ה 40 החלו קמים בעיר בתי דפוס . שטראוס מציין באמצע שנות ה , 40 כי בעיר כבר פועלים 3 בתי דפוס / של היהודים , של המנזר הלטיני ושל המנזר הארמני . ברטלט ( 1853 ) מספר , כי בתי דפוס החלו קמים בעיר העתיקה בשנות ה . 40 אחדים מצויים בבעלות העדות הנוצריות השונות . בעבר פעל בית דפוס יהודי , שעיקר עבודתו היה פרסום חומר תעמולה אנטי מיסיונרי , אלא שבינתיים פסק מלפעול . הכוונה , כנראה , לבית הדפוס היהודי הראשון בעיר , דפוסו של ר' ישראל בק , שהועבר לירושלים לאחר הרעש שפקד את צפת ב . 1837 על הקמת בית דפוס זה בירושלים ועל המשך התפתחותו , וכן על שאר מפעלי הדפוס היהודיים בעיר , נעמוד בהמשך , שעה שנעסוק בהתפתחותה של הקהילה היהודית בירושלים במחצית השניה של המאה . בכל אופן נציין בבר עתה , בי בתי הדפוס היו אחד הענפי התעסוקה הראשונים שבישרו התפתחות ושינויים בעיר . מבחינתנו מעניינת כרגע דווקא העובדה השלילית , שעד לראשית שנות ה 40 לא היה בל בית דפוס בעיר , וכי תושבי ירושלים לא עסקו בעבודת הדפוס בראשית המאה . התמורה הגדולה שחלה בירושלים במאה ה 19 הביאה גם להתפתחות מקצוע הבניה בעיר . בשנות ה 30 וה 40 של המאה ה , 19 כאשר החלו להיבנות המבנים החדשים הראשונים , לא נמצאו בירושלים פועלים ועובדי בניץ מקצועיים אחרים והיה צריך להביאם ממקומות שונים . 19 שטראוס , עמ' . 22 . 280-278 זטצן , ב , עמי ; 22 נוימן , עמי 222 ( בתרגומו של גת , עמי טז . 20 . ( דיקסון , ב , עמי . 46-45 ג . 2 וורן , ירושלים שמתחת לפני הקרקע , עמי גו 9-5 ו . 21 . 5 אולץ , ב , עמיג 6 ו . . 24 פץ , זמנים סוערים , ב . עמי . 25 . 64-63 שטראוס , עמי ; 280-278 ברטלט , ביקור מחרש , עמי . 42 וראה גם בפרק על היהודים .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help