sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:55

מעולות וזבחים אשר העלו כהני ישראל בבית המקדש . כך אפשר גם לקבוע את גבול החומה הישנה , מכיוון שמקום שפך הדשן היה מחוצה לה' . אולץ 0840 ) מציין אף הוא כי בעיר מספר מפעלי סבון . טובלר ( 1846 ) חוזר ומוסר כי בירושלים בתי חרושת אחדים לסבון . רוב המפעלים הם בידי מוסלמים , ורק אחד , הנמצא בשוק שברובע היהודי , הוא בידי נוצרי . נוימן קובע כי בעיר 0-9 ומפעלי סבון , לסבון צורת לבנה או מעין חצי כדור ... המין המשובח ביותר מעורבים בו סמים שונים מייצרים גם שמן שומשומין בכמות ניכרת , בעיבורו עוסקות חמש עשרה גתות' . וירן ( לסוף שנות ה ( 60 מוסר תיאור מפורט על תעשיית הסבון בירושלים ומציין , כי זו התעשיה היחידה שירושלים יכולה להתפאר בה . ברם , גם תעשיה זו נמצאת עתה בירידה , וזאת לטענת התושבים , עקב נזקים שגרם ארבה לעצי הזית , ער שתכולת השמן שלהם יררה ביותר בכמות ובאיכות . אחד היצרנים אף החל לייבא שמן לתעשיית הסבון מררום אירופה , אך הסבון שיוצר ממנו לא מצא חן בעיני התושבים הערבים בגלל רכותו . וורן מונה 7 בתי חרושת לסבון בעיר — 5 ; של מוסלמים , ו — של יווני , ו ו — של פרוטסטנטי . מספר הפועלים כ — 76 כ 10 בכל בית חרושת . אין כל סודות בקשר לשיטת הייצור ואין כל התארגנות מקצועית של הייצרנים או של הפועלים . לייצור הסבון נדרשים > שמן זית , סודה , סיד ומלח . את שמן הזית מספקים בעיקר הכפרים בסביבה . את הסודה ( אלקאלי ) מביאים מדמשק , מעבר הירדן , מעמק הירדן , מעזה , ממצרים ומהים האדום . כאן וירן גם מרבה לתאר את ררכי ההפקה של הסודה . את הסיד מפיקים מאבן הגיר שבסביבת ירושלים , ואת המלח — מחופי ים המלח ליד עין גדי . בהמשך הדברים מפרט ו 1 רן את תהליכי הייצור בבתי החרושת לסבון . מס לא משולם על ייצור הסבון , כל עור אין מייצאים אותו . חלק מיוצא למצרים ואסיה הקטנה , אם כי במידה פחותה ממה שהיה בעבר . וורן מספר כי נתקל בסבון ירושלמי אפילו באירופה . המלאכה השניה בחשיבותה בירושלים היתה קשורה בצורות שונות באריגים . אל עבאסי ( עלי ביי ) מספר 807 ) ו ) כי חלק מהנשים בעיר עוסקות באריגה , וזטצן ( 1806 ) מוסר , כי תושבים אחדים עוסקים בייצור בדי בותנה לבנים , וכי קיימת בעיר מצבעת בדים המעסיקה 20 פועלים , כולם נוצרים . הם משתמשים רק בצבע כחול . שטראוס 845 ) ו ) מציין כי בעיר כמה נולים קטנים לאריגה . וירן מרבה לספר על מצבעוח האינדיגו בירושלים . הוא מציין , כי תעשיה זו מצויה באיזור המוריסתאן . השטח הפתוח שם נוח מאד למצבעות , שבן אפשר לפרוש שם את האריגים שנצבעו . ביום יפה אפשר לראות שטח קרקע רחב מכוסה אריגים צבועים כחול . לדברי וורן , יש שם כ 10 מצבעות , שבכל אחת מהן עובדים כ סו אנשים ונערים הלומדים את המקצוע . בדרך כלל עובר המקצוע מאב לבן , אך גם זרים יכולים להבנס למקצוע . לבעלים אין שום התחייבות בלפי הנערים והם רשאים לפטרם אחרי הודעה של כמה ימים מראש . אם אחד הנערים יעזוב , לא תעסיקו שום מצבעה אחרת בעיר אלא בהסכמת בעליו הקודמים . העובדים כולם הם בעלי המצבעות , ועל בן אינם צריכים להתאגד באיגוד מקצועי , פרט להתארגנות . 5 המגיד , כ"ח באלול תרי"ז , שנה ראשונה , גליון , 40 עמי . 6 . 159-158 אולץ , ב , עמי 7 ג 8-1 ג ( 1 טובלר דפי זכרון , עמי . 229-228 בפרק על הרובע המוסלמי נעמוד על כך , שחלק מהמפעלים האלה התמקמו באיזור היבזתא , ' לא הרחק משער שכמ . . 7 נוימן , עמי 222 ( בתרגומו של גת , עמי טז ;( וראה גם : שטראוס , עמי . 8 . 280-278 ו 1 רן , ירושלים שמתחת לפני הקרקע , עמי . 9 . 509-500 אל עבאסי ( עלי ביי , ( ב , עמי ; 245-240 זטיצן , ב , עמי , 17 שטראוס , עמי . 280-278 כלי אריגה ( לייטה- עמ' U 41

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help