sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:44

תאורה ו . ר . ווילסון מציין , ( 1820 ) כי ברחוב 'ויא דולורוזה' אין תאורה — ואף לא בשאר הרחובות . טובלר ( שנות ה ( 40 כותב , בי לעתים רחוקות נמצאת מנורה קבועה במקום חשוב בעיר ; על פי רוב אין בלל מנורות ברחובות , ועל כן רצוי להצטייד בפנס כשיוצאים מהבית בערב . שולץ ( 1851 ) מציין אף הוא , כי בל מי שהולך בלילה ברחובות ירושלים חייב להצטייד בפנס — אחרת הוא עלול להיעצר בידי החיילים . לשם תאורה בתוך הבתים היו מדליקים שמן שומשומין או שמן זית , ורק לעתים רחוקות נרות שעווה . במרכז הקימרון שבחדר היתה קבועה טבעת , וממנה ירדה והשתלשלה מנורה ער לגובה הדרוש . האור שהפיצה מנורה כזאת הספיק רק לקיום שיחה או לשתיית קפה בצוותא — אבל לא לעשיית מלאכה כלשהי . במחצית השניה של המאה ה 19 הובא הנפט לירושלים . גד פרומקין מספר ( לסוף המאה , ( בי ' רוב אנשי המקום וגם היהודים בני דלת העם , היו רגילים להאיר את החשיכה בפתילים טבולות בשמן , והיו משתמשים לשם כך בכל מיני קופסאות של פח ! או שהיו משתמשים ב"גזיקל , " כלי פח קטן בתבנית האגס , מלא נפט , ומתוך הנקב שבמכסהו הצר למעלה , יוצאת פתילה הבוערת בלא עששית ומפייחת את החדר שהאפלה בו מרובה מן האורה . בבתי האמידים היו מנורות נפט שעליהן שפופרת זכוכית . לפי רוחב הפתילה וגודל השפופרת ניתן המספר למנורה . ' שריון מספר אף הוא ( לסוף המאה , ( כי את הבתים האירו במנורות נפט קטנות ופשוטות , וכי רק ב 1890 ( תר"ן ) בערך הובאו מנורות נפט מסוג 'בליץ , ' שאורן היה רב יותר . הראשונים שרכשו אותן היו בתי הכנסת הגדולים . לקראת סוף המאה ה 19 נעשות פעולות להארת העיר . ב 1896 החליטה מועצת העיריה לקבוע פנסי נפט גם בשכונות שמחוץ לחומות . מספר הפנסים גדל והתאורה הורחבה לקראת ביקור הקיסר הגרמני ב . 1898 בסוף העשור הראשון של המאה ה 20 הוחלפו מנורות הנפט בפנסי ה'לוקס . ' גם מספר אנשים פרטיים החלו להשתמש בפנסי ה'לוקס' להארת בתי מלון וחנויות בעיר . הכנסת השימוש . 49 גבי פין , בית בארץ הקדושה , עמי 36 ו סקינר , עמי , 224-223 פקסטון , עמי ; 135-112 טובלר , דפי זכרון ; 179 , נוימן , עמי , 8 ; 131-126 שריון , עמי . 96 . 70 ו . ר . ווילסון , א , עמי ; 252 טובלר , דפי זכרון , עמי ; 179 שולץ , הארץ הקדושה , עמי ו . 71 . 13 טובלר , דפי זכרון , עמי . 72 . 179 פרומקין , שופט , עמי ; 24-23 שריון , עמי . 73 . 96 ילין , כתבי , א , עמי 224 ( חרני ח , ( עמי 278 ( תרנ"ט ) r לונץ , לוח לתרסייו , יא , עמ' . 223 על התפתחות התאורה בארץ בכלל ראה : אביצור , יום יום , עמ . 74 . 73-69 לונץ , לוח לתרע"א , טז , עמי ; 153 לונץ , ירושלים , ט , תדע"א , עמ' 80 ו ; לונץ , לוח לחרס"ח , יג , עמי 22 ו23- ו . ( ואולם רהיטים משובחים היו עושים מעץ שהובא מקושטא או מאיזמיר . ( את העץ או הפחם היו מביאים העירה על גבי גמלים , והנשים שקנו אותו היו נושאות אותו הביתה על ראשיהן . בגלל יוקר העץ העדיפו את השימוש בפחם . הרבה מתנורי החימום נראו לטובלר משונים מאד,- היו שורפים בהם הבל , החל בגזרי עץ וכלה בשרשים ובבל מיני חמרי בעירה אחרים . נוימן אומר , בי העדר עצים בסביבות ירושלים חייב הבאתם ממקומות אחרים . עץ להסקה — הביאו מסביבות חברון ; עץ לבניה — מעבר לים , ועץ זית , לנגרות — מהר הזיתים . במקום אחר הוא מוסר , כי גם לבישול השתמשו בפחמי עץ , ובתנור מיוחד . לסוף המאה מוסר שריון , בי ההסקה בבתים היתה בפחמי עץ בי נהגו להבעיר אותם בתוך כלי נחושת פתוח , שנקרא 'מנגל ; ' מיתקן כזה שימש גם אצל עשירי העיר .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help