sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:39

בתי העיר וכיפותיה תבונת נוף מיוחדת של העיר , שהרשימה ביותר את הנוסעים המערביים , היתה הצפיפות הרבה של בתי העיר והכיפות הרבות שהתנשאו מעל גגותיהם . מעל כל בית התנשאה לפחות כיפה אחת , ולרוב אף , 3-2 לפי מספר החדרים שבבית . מבנה זה יצר נוף של כיפות , אשר לדברי הנוסעים האציל על העיר הוד מיוחד . כן נראו כל הבתים כאילו התלכדו לגוש בנוי אחד . מי שהגיע לירושלים מדרום יכול היה להבחין מרחוק רק בחומת העיר וב'מצודת דור / וכן בבניין לבן אחד — המנזר הארמני — שהתנשא לגובה רב ונראה עד למרחוק . לעומת זה , מי שהגיע מצפון , ובמיוחד אלה שהשקיפו על ירושלים מעל פסגת הר הזיתים , זכו לראות את המראה הכללי של גוש גגות קמורים , כמעט כולם בגובה אחד . בלט במישוריותו הר הבית , שהזדקרו ממנו כיפות המסגדים כפת הסלע ואל אקצא . מערבה ממנו בלטו כיפות כנסיית הקבר ועוד כמה צריחי מסגדים , ברושים ואי אלה דקלים . לדעת פקסטון נעוצה הסיבה לבניית הגגות בצורת כיפות בהגנה שהם מעניקים מפני הגשם שהיא יעילה יותר מזו של גגות שטוחים . לעומתו מניח רובינסון , ובצדק , כי הכיפות נבנו עקב המחסור בקורות לבניית גגות שטוחים . אורלי , בשנות ה , 70 עומד אף הוא על כך , כי אפיה המזרחי של העיר נובע בראש וראשובה מהמספר העצום של כיפות המתרוממות מעל לקומות העליונות הקובייתיות של בלזיה . כסיבות לצורת בניה זו הוא מציין את המחסור בעצים ואת הצורך למנוע היקוות הגשם על הגגות . אורלי מעיר עוד , כי אין בירושלים גגות משופעים וארובות עשן — אף זאת לא מטעמי יופי , אלא מחוסר עצים לבניה ולהסקה . הכיפות גם מבטיחות קרירות בקיץ . תופעה נוספת שעליה עומדים הנוסעים היא , כי גם הגגות הקמורים שטוחים , יחסית , כך שאפשר להתהלך עליהם . מדרגות מובילות אליהם , וממרביתם ניתן להשקיף על חלקים גדולים של . 55 דיקסון , ב , עמי ; 19-10 תיאור נוסף של רחובות העיר , ראה 1 ו 1 רן , ירושלים שמתחת לפני הקרקע , עמי . 56 . 520 לייט , עמי , 178 סטיוארט , עמי . 57 . 249 פקסטון , עמי ? , 134 רובינסון , מחקרים מקראיים , א , עמי . 329-327 ברבעון יקרן החקר הבריטית / כרך ראשון 869 , ו , עמי 45 ו47- ו ( בריווח וירן בין עמי 260 ל ם , ( 28 אנו מוצאים הסבר זהה לסיבת הבניה של הכיפות וכן תיאור כללי על צורת בניה זו . . 58 אורלי , עמ' . 126-111 שערי הרבעים . סימטאות המחברות רבעים הן כמו "איזור מפורז , " ולא ניתן להם בדרך כלל שם . ואם יש להם שמות , הרי אין אלה שמות מזרחיים מקוריים , אלא שמות שמבקרים זרים קבעום . כאלה הם גם שמות הרחובות החשובים בעיר , כגון רחוב דוד ורחוב "ויא רולורחה , " שאינם בשימוש כלל אצל האוכלוסיה המקומית . פרט לשווקים כל הרחובות אינם מרדפים . פה ושם בולטים סלע חשוף או אבן עתיקה . לא היה צורך בריצוף , כי התנועה ברחובות מועטת ורובה של הולכי רגל בלבד . הריצוף בשווקים הוא , כנראה , קדום ולא נעשו בו תיקונים . בעבר היו סימטאות הבזאר מרוצפות שיש , אך הוא נהרס ונשבר מרוב שימוש , הוא מבריק במקום אחר ומכוסה שבבת בוץ במקום אחר . לאורך כל סימטה נמשכת תעלה פתוחה , שבה "זורמים" במורד הדרך פסולת פירות ובשר רקוב , חתולים מתים וצואת גמלים וחמורים . לא פעם קרה , שכאשר מחמת גודש הפסולת והאשפה נחסמו הסימטאות וסכנת ךבר איימה על העיר , ניתנה הוראה לפתוח את השערים ולתת לצבועים להכנס העירה , כדי שיעשו הם את מלאכת הניקוי . מסתבר שהיו משתמשים באמצעי זה לעתים קרובות , אילולא החשש כי שבטי הבדווים ינצלו את פתיחת השערים בדי להתפרץ העירה ולשלול שלל' .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help