sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

האנושות . לכן היא גם דת שמנסה לעשות נפשות . קונן החליט שהאיסלאם אינו עומד בקני מידה אלה . סמית עצמו נרתע מהקשיחות של החלוקה הפשטנית לדתות לאומיות מול דתות אוניברסליות . מטרת מחקר זה היא להעלות את דיוקנו של זרם שניתן לכנותו " אוניברסלי . " אני משתמש במילה אוניברסלי כדי להציג פן של מחשבה שעל פיו חכמים רואים את ההתגלות כשייכת לכלל האנושות , גם אם האומות לא הסכימו לקבלה כשניתנה . האוניברסליזם מתבטא בתפיסה שאל בורא עולם לא צמצם את דברו ומוסרו לעם אחד , אלא ביקש לשתף בו את כל העמים . אלה שדבקו בתפיסה זו , לא זו בלבד שלא נעלו את הדלת בפני גרים אלא אף פתחו את הדלת לרווחה למי שרצו ללמוד תורה מבלי להתגייר . הזרם הזה איפשר גישה להתגלות ה"מיוחדת" אף לאלה שלא הצהירו על רצונם להצטרף במלוא מובן המילה . הנכונות לפתוח את רזי הדת ועיקרי תורתה בפני ה"זר , " ולהכתיר אותו בשבחי שבחים , הוא סימן לדת שהמסר שלה איננו מיוחד ומצומצם לאומה אחת , אלא אותה אומה מופקרת על התגלות שכוחה יפה לכל העמים כולם . רצוני להאיר את גישתו של הזרם הזה , אותו אכנה "אוניברסלי . " אל יתפתה הקורא לחשוב שדת שפניה מופנות החוצה והיא מזמינה את הזולת ליהנות מתורתה , היא בהכרח דת סובלנית כלפי הזולת . כפי שניווכח , אין הדבר פשוט כל כך ואולי דווקא ההיפך הוא הנכון . קיימת תופעה ברורה , שלא פעם דווקא התגברות האוניברסליות גוררת איתה חוסר סובלנות מובהק . כעת אפנה להאיר את הבעיות המתודיות הסבוכות של חקר מחשבת חז"ל , והגישות הקלאסיות העיקריות בתחום . בהמשך אסקור חלק מן הספרות שנכתבה בנושא מחשבת חז"ל כשנים האחרונות . אסיים את פרק המבוא כהתוויית המתודה הנקוטה בידי . נשמעות דעות בחקר המחשבה של חז"ל , שקנו להן שביתה ואף שולטות בכיפה , ללא ביסוס והוכחה מספיקים . לעתים , עניינים חשובים ביותר בתולדות מחשבת חז"ל נחתכים לפי טעמם ונטייתם של החוקר או החוקרת , בלא שנבחין במרחק הדרוש להערכה ביקורתית שקולה . דוגמא מאלפת לכך היא ההערכה לגבי מידת ההשפעה של מושגים מיסטיים או תופעות פלאיות בעולמם של חו"ל . יש המציירים דמות של חכם המתקרבת לזו של אנשי רוח סגפניים המזוהים היטב בנופה של העת . 2 ראה י' זוסמן , אפריים אלימלך אוירבך , ביריביבלירגרפיה מחקרית , ירושלים תשנ"ג , עמ' , 72 הע' ; 142 עמ' , 78 הע' ; 151 עמ' 85 הע' . 177

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help