sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

חקרתי בשטח את מהלך העניינים ב 69 השכונות הראשונות שנטלו חלק בפרוייקט , בעזרת רישומי ביקורים , מסמכים , שהייה במקום , ועזרתם של תושבים רבים ואנשי מקצוע . מחקריהם של רבים אחרים עזרו לי לבדוק את ההבחנות שלי . * פרק המבוא ממקם את הפרויקט בהקשר של המדיניות החברתית בישראל ובעולם , מביא בקצרה תיאוריות וניסיונות להילחם בעוני , מציג את האתגרים שמציבות התמורות בחברה ובכלכלה , ובוחן באילו דרכים יכולות תוכניות שכונתיות לענות על צורכיהם החומריים והלא חומריים של בני האדם . החלק הראשון , פוליטיקה ורעיונות מתחברים , מתאר את הרקע החברתי והפוליטי לתבוסתה של מפלגת העבודה לליכוד בבחירות לכנסת ב . 1977 לממשלה הצטרפו אז אקדמאים ופוליטיקאים טירונים ממפלגה חדשה , התנועה הדמוקרטית לשינוי ( ד"ש . ( אלה האמינו שהשגת שוויון חברתי סביר תלויה בשיתוף התושבים העניים בפעולה החברתית ובעיצוב המדיניות החברתית . נוצר בממשלה מפגש בין אינטרסים ורעיונות , שהביא ליצירת התוכנית הלאומית . במשך קדנציה אחת פעלו יחד פוליטיקאים טירונים ומקצועיים , ולפיכך , כלשון מקיאוולי " , הנביאים היו חמושים . " החלק השני , מפעל השיקום ממריא , בוחן את הקניית העקרונות והארגון בשכונות , את הקמתם של צוותי היגוי מקומיים לקבלת החלטות , ואת פעולתם במוקדים של מיקרו מערכות פוליטיות חדשות . עד אמצע שנות ה 80 הושגה שותפות מלאה של התושבים בחמישית מהשכונות , ושותפות זוטרה במחצית מהשכונות . ניתוח התהליכים מלמד , שהגורמים העיקריים שקבעו את מידת השותפות היו היוזמה והנחישות של התושבים במקום . אמנם נדרשה התערבות , אך זו לא היתה אפקטיבית בהעדר לוחמים מקומיים נחושים . כך מתאמתת האימרה העתיקה " , עוצמה איננה ניתנת במתנה . חייבים לתפוס אותה " ! החלק השלישי , שכונת יוספטל דדו בפתח תקווה , מתאר את מהלך הפרויקט בשכונה אחת למשך כמעט שני עשורים , מ 1980 עד . 1997 נבחנים בו התפקידים במערכת , ואופן הפעולה והתרבות הפוליטית של תושבים פעילים ושל אנשי הממסד , כפי שהתגלו בעימותים ביניהם בסוגיות של תהליך ושל פעולות קונקרטיות . בסך הכול מתגלה לפנינו סיפור הצלחה . החלק הרביעי , שני צעדים קדימה , צעד אחד אחורה , מתאר נסיגה כלל

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help