sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

פתח דבר מפעל שיקום השכונות החל לפעול בסוף , 1977 ופועל עדיין בשנת , 2001 אולם כבר לא כמפעל חברתי לאומי מרכזי , כבשנים הראשונות . בשנות קיומו מיקד המפעל משאבים רבים בשכונות בכל רחבי הארץ . בשנים 1997-1977 נכללו בו 135 שכונות , שהתגוררה בהן כשישית מאוכלוסיית המדינה . עד שנת 2001 נכללו בו 169 שכונות . הפרויקט הסתיים ב 69 מהשכונות , וב 103 שכונות יש עדיין פעילות . המשאבים הושקעו בשיפור הדיור והתשתית , בחינוך , במוסדות ציבור ובשירותים חברתיים . הניתוח בספר מתבסס על מהלך הפרויקט ותפעולו בדרג הלאומי במשך שני עשורים ב 69 השכונות הראשונות . הרעיונות המרכזיים שהינחו את הפרוייקט היו : ( א ) פעולה משולבת , חברתית ופיסית במטרה להביא להתחדשות באיכות החיים ; ו ( ב ) שותפות בין התושבים לבין הממסד בקבלת ההחלטות , תוך דגש על טיפוח קהילה ודמוקרטיה מקומית . רעיונות אלה נבעו מהאמונה , שתלות וחוסר העוצמה של אוכלוסייה חלשה " ) מעולם לא שאלו את פיהם ( " ! בלוויית הפיגור בפיתוח קהילתי מהווים מכשולים רציניים לקידום השוויון החברתי . הפרוייקט ביזר את היוזמה לתכנון הפיסי והחברתי ומסר חלק ניכר ממנה לדרג השכונתי . לשם כך תוכנן ועוצב תהליך והוקמו פורומים שבמסגרתם יכלו התושבים להיות שותפים מלאים בקבלת ההחלטות . עידוד מיוחד ניתן לפיתוח הקהילה . הגישה החדשה היוותה שינוי משמעותי במסורת המדיניות שרווחה בארץ , שהתאפיינה בתכנון מלמעלה ובניהול חברתי ריכוזי . הספר מנסה להציג תמונה רחבה , אבל הדיון מתרכז בעיקר בשני היבטים . הראשון הוא הדרך שבה נקבעת ומנוהלת מדיניות חברתית , ואיזה תפקיד ממלאות התרבות הפוליטית והטקטיקה של חסידי הרעיונות , של אנשי המקצוע , של הפוליטיקאים ושל הציבור . ההיבט השני הוא השותפות והקהילה בשכונות : באיזו מידה אלה התפתחו וקיבלו העצמה ? בהשפעת אילו גורמים ? אנו מנסים לנתח ניסיון זה ולהפיק לקחים למען העתיד . בחמש השנים הראשונות שבהן ניהלתי את הפרויקט מטעם הממשלה , הבחנתי כי למרות ההשתתפות הרחבה זכו התושבים לשותפות מלאה רק בחלק מהשכונות , ובשאר המקומות הם היוו בדרך כלל שותפים זוטרים . רציתי להבין את הסיבות לכך . עם סיום תפקידי

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help