sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הראשונה , גישה קלאסית תרבותית שראשיתה ביוון העתיקה והמשכה בגלגולים שונים ברומא , ברנסנס ובעת החדשה עד לימינו אלה ; השנייה , גישה רומנטית נטורליסטית אשר הולדתה בפילוסופיה החינוכית של רוסו , וגילוייה הנוכחיים בחינוך הפרוגרסיבי ובפסיכולוגיה ההומניסטית ; השלישית , גישה אקזיסטנציאליסטית הניזונה מן הספרות והמחקר האקזיסטנציאליסטי והפנמנולוגי ; ורביעית , הגישה הרדיקלית ביקורתית שהתגבשה ב"תרבות הנגד" של שנות השישים ומיוצגת כיום על ידי "הפדגוגיה הביקורתית . " בסיומו של הפרק אציע דרך להתמודדותו של החינוך ההומניסטי עם האתגרים שמציבה לו ההשקפה הפוסט מודרנית ; ננסה לברר , במילים אחרות , אילו משמעויות יכולות להיות לחינוך ההומניסטי ( אם בכלל ) בעידן שבמידה רבה מתנער מ"האדם . " הפרק השני מבטא מעבר מסקירה היסטורית ואנליטית של הגישות המרכזיות בחינוך ההומניסטי אל ניסיון לשלבן לכלל דגם חדש , שיענה על הצרכים והמגמות של האנושות בסוף המאה העשרים ולקראת המאה העשרים ואחת . הפרק נפתח בניסיון להגדרה נורמטיבית ומחייבת של השקפת העולם ההומניסטית ושל הקוד המוסרי הנגזר ממנה . מאחר ולהשקפה ההומניסטית יומרה לאוניברסאליות , עיגונה הרעיוני והערכי ייעשה בעיקר בהכרזות ובאמנות הבינלאומיות בדבר זכויות האדם וכבוד האדם , ובהגות הפילוסופית המפרשת והמרחיבה בנושאים אלה . המשכו של הפרק בהצעת הגדרה נורמטיבית לחינוך ההומניסטי , תוך התמקדות באותן מצוות עשה ואל תעשה שיאפשרו לאנשי החינוך להבחין בין חינוך הומניסטי לכזה שאינו הומניסטי וכן לעמוד על מידת ההצלחה או הכישלון של עשייתם החינוכית . בסיום הפרק אתמקד בפדגוגיה ובדידקטיקה של החינוך ההומניסטי : יוצגו שלוש מטרות על - תרבות איכותית , חשיבה אוטונומית וביקורתית , ואישיות אותנטית - ויוצעו קווים מנחים לעיצוב סביבה פיסית , אקלים חברתי , ודרכי ההוראה , שיש בהם בדי לקדם את החינוך ההומניסטי מהמישור התיאורטי למישור המעשי . הפרק השלישי יוקדש לטיפוח מוסריות הומניסטית בעידן של משבר ערכים . הדיון ייפתח במצוקה המוסרית ובדילמה החינוכית שנובעות מהמפגש בין ההכרה שחינוך מוסרי הוא בלתי נמנע ואף חיוני להכרה שחינוך מוסרי הופך לעתים קרובות להתערבות בלתי מוסרית בהווייתו הריבונית של הזולת . סוגייה זו , שהיוותה ציר מרכזי בשיח הליברלי של העת המודרנית , מקבלת אף משנה תוקף במציאות הרב תרבותית של העת הפוסט מודרנית . מן הסיבות הללו הדיון בחינוך למוסריות

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help