sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

ה "מצליחנית" התחרותית הישגית ; והסובלנות לעמימות רעיונית וערכית כובשת יום יום שיאים חדשים : בפוליטיקה שוויתרה על אידיאולוגיה לטובת יח"צנות , בטלוויזיה המסחרית שפרנסתה על טמטום שיטתי של הציבור , ובגיבורת תרבות כמדונה , אשר מציגה עצמה בו זמנית כקתולית וכפורנוגרפית , כפמיניסטית וכאובייקט מיני , כאותנטית וכמכאנית . בתקופה כזו נעלם האמון ב"דרך ישרה שיבור לו האדם , שהיא תפארת לעושה ותפארת לו מן האדם , " והשקפת עולם רצינית נראית למרבית הציבור כעניין מיותר לחלוטין . מכאן שאין להתפלא עוד , לא על בורותם של אנשי חינוך רבים בענייני החינוך ההומניסטי , קל וחומר לא על העדרה של אי נחת או של מצפון לא שקט בגינה של אותה בורות . ספר זה נכתב מתוך אי השלמה עם המציאות החינוכית כפי שתוארה לעיל . נקודת המוצא לכתיבתו היא ההכרה שבמציאות רבת הסתירות של החינוך ההומניסטי - הפופולריות שלו מצד אחד והתרוקנותו מתוכן ממשי מן הצד האחר - עומד לרשותנו כר נרחב לפעולה מתקנת ומשפרת . את הבסיס לאופטימיות אפשר להבין על רקע ההקשר הרחב של המאה העשרים . המאה שלנו מצטיינת בקוטביות , וקטביה פועלים בעת ובעונה אחת ובעוצמה רבה : רציונליות ומדעיות מול התמקדות בלא מודע ובמיסטיקה , דמוקרטיזציה וזכויות האדם מול השמדת עמים ודיכוי של המונים , חילוניות ונאורות מול חזרה לדת ולשבטיות , דאגה " ירוקה" לחי ולצומח מול פגיעה שיטתית בעולם הטבע , סטנדרטיזציה ומכניזציה של החיים מול טיפוח הייחודיות והיצירתיות . בדינמיקה ובדיאלקטיקה הנוצרות בין הקטבים הללו אין אולי מקום לניצחונות מוחצים ולהישגים מזהירים , אבל ביוזמות חינוכיות וחברתיות לטיפוח האדם ולשיפור איכות החיים , גם הישגים קטנים יכולים להיות משמעותיים . התקווה הזו , שיש תוחלת לעשייה החינוכית גם עם הישגיה צנועים , היא המכוננת את המרחב של איש החינוך . היא המוטיבציה והיא הרציונל ; היא הבסיס לניסיוני להעמיד בספר זה תרומה שתקדם במעט את החינוך ההומניסטי ותחזיר לו את חיוניותו . הפרק הראשון יסקור אבני דרך וגישות מרכזיות בחינוך ההומניסטי , מאז ימיה של אתונה הקלאסית לפני אלפיים וחמש מאות שנה ועד לימים אלה על מפתנה של המאה העשרים ואחת . אפתח ב"שאלת הבראשית" בדבר "איך להיות אדם , " ואמשיך בסקירה היסטורית ופילוסופית של האידיאלים , הרעיונות , הערכים ודרכי החינוך וההוראה אשר כוננו במהלך הדורות את המחשבה והמעשה של החינוך ההומניסטי . בסקירה זו אציע הבחנה בין ארבע גישות עיקריות :

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help