sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

המימוש העצמי האינדיווידואליסטי , אלא את המצוינות האנושית - את אותן מידות אינטלקטואליות ומוסריות שכל אדם באשר הוא אדם צריך לחתור לפתחן ולרוכשן , משום שהן מסייעות לבני האדם להיות "יותר בני אדם" ומקדמות אותם ואותן לקראת חיים אנושיים מלאים , הוגנים ומכובדים . בעיית הבנאליזציה של החינוך ההומניסטי נובעת אם כן , מהשילוב העכשווי בין ה"רייטינג" הגבוה שלו בציבור , מצד אחד , לבין ההתייחסות השטחית והמבולבלת ביחס למהותו ולהשתמעויותיו , מן הצד האחר . התוצאה מכך היא שבסוף המאה העשרים אנו מוצאים את החינוך ההומניסטי כסמל ללא מסומל ; כאידיאל חינוכי ומכוון , אשר רעיונותיו וערכיו איבדו את אותה חיוניות ובהירות הנדרשות להנחיית אורח חיים ודרך חינוכית בעלי איפיונים מוגדרים , מובחנים ומגובשים . יחד עם זאת , בעובדה זו כשלעצמה אין כדי לרפות ידיים . אם רק נחשוב שהדבר חשוב וחיוני , את שאיננו יודעים היום ניתן ללמוד מחר ואת לקח שגיאות העבר ניתן יהיה ליישם בעבודה החינוכית בעתיד הקרוב . אך כאן טמון המוקש השני , אותה מכשלה בדמות הניהיליזם הערכי , שכל עוד לא נתגבר עליו ונתפכח ממנו לא נוכל לחלץ את החינוך מהמשבר הנוכחי . ניהיליזם , אמר הפילוסוף ניטשה , הוא רוח הרפאים שתרדוף את האנושות של המאה העשרים . במונח זה התכוון ניטשה לשתי מגמות שונות . הראשונה היא עמדה שמתוך להיטות ספקנית וביקורתית לחשוף את מה שאמיתי , צודק ויפה , הגיעה לשלילה קיצונית של כל מה שנחשב מקודש , נכון ובעל ערך בתרבות המסורתית ( התהליך המודרני של חילון העולם וניתוץ מיתוסים . ( למגמה זו ניטשה מייחס משמעות חיובית והיא משולה , לדעתו , לעקירת עשבים שוטים וצמחים שאיבדו את חיוניותם ופוריותם , וזאת כדי להכשיר את הקרקע ( התרבותית ) לצמיחה חדשה , רעננה ופורייה . המגמה השנייה מבטאת יאוש רעיוני ועצלות רוחנית : היא מתגלמת באדישות וציניות ביחס למה ש"אמיתי , צודק ויפה , " ומתנערת מכל עניין ואתגר בתחום האידיאלים הרעיוניים והערכיים . למגמה זו ניטשה מייחס ערך שלילי , באשר היא משביתה וסותמת את אותם מקורות חיוניות אנושיים המזינים את תהליך התפתחותה ועילויה של תרבות האדם . לענייננו רלוונטי במיוחד הניהיליזם מהסוג השני , באשר הוא מהווה מכשלה להתפתחותו ולהתחדשותו של החינוך ההומניסטי . במישור הקונקרטי ביותר , השלכותיו של ניהיליזם כזה מתבטא בחוסר העניין להרחיב ולהעמיק את הבנתנו במהות החינוך ההומניסטי מעבר

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help