sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

בהם בעבר . אין מדובר כאן ברדיפות ובחרמות שהיו מנת חלקם של הוגים ומחנכים הומניסטים במהלך ההיסטוריה האנושית , וגם לא במאבק יומיומי להגנת חירויות האדם וכבוד האדם עקב מדיניות הדיכוי של משטרים טוטאליטרים למיניהם , דתיים או חילוניים , ימנים או שמאלניים . כפי שעולה מהעדויות שציינתי על הפופולריות של החינוך ההומניסטי , וכפי שמתגלם בהסכמה הרחבה שנתגבשה בעולם סביב מגילות האו"ם בדבר "זכויות האדם" ו"זכויות הילד , " ברור לנו שמדובר כאן במשבר בעל מהות אחרת . למשבר הנוכחי שני מאפיינים מרכזיים : בנאליות רעיונית וניהיליזם ערכי . בנאליות למחשבה היא כמו אינפלציה לכלכלה . בשני המקרים מקור המשבר אינו בחסר אלא בעודף : נחשולי מילים שלא אומרות מאומה וערמות כספים שאין בכוחן לקנות דבר . המאפיין המשותף של שתי התופעות הוא אובדן החיוניות והערך הסגולי ( של רעיון , במקרה הראשון ; של מטבע , במקרה השני ) כך שאותו ערך , גורם או סמל שוב אינו מסוגל לעשות הבדל משמעותי במציאות . במקרה של החינוך ההומניסטי , אובדן הערך הסגולי מתבטא בכך שמצד אחד חלק הארי של הציבור הרחב בכלל ושל אנשי החינוך בפרט מגלה תמיכה נלהבת בחינוך ההומניסטי , ומן הצד האחר כשהוא נשאל על מהות ההשקפה ההומניסטית ועל העקרונות הפילוסופיים והפדגוגיים המתחייבים ממנה , או אז מתגלים בורות ובלבול מביכים ביותר ; מתגלים חוסר ידע וחוסר אוריינטציה , שהם נסלחים אולי בקרב הדיוטות , אך חסרי הצדקה בקרב אנשי חינוך המכריזים השכם והערב על מחויבותם לגישה ההומניסטית בחינוך . דוגמה לכך אנו מוצאים בעובדה שרבים בימינו מזהים את החינוך ההומניסטי באופן בלעדי עם הגישה המעמידה את הילד במרכז והדואגת לספק לו אקלים תומך לצמיחת אישיותו ולמימוש עצמי . כפי שאראה בפרק הראשון , גישה חינוכית זו , ששורשיה בתורתו של ז'אן ז'אק רוסו ( במאה השמונה עשרה ) והמשכה בפסיכולוגיה ההומניסטית ובחינוך הפרוגרסיבי ( במאה העשרים , ( אכן זכאית לשאת בכבוד את התואר הומניסטית , אך בשום מקרה היא אינה חזות הכול . חלק נכבד מציבור המורים ומאנשי הכשרת המורים במכללות ובאוניברסיטאות אינם ערים לכך שהחינוך ההומניסטי לא "נולד" לפני מאה וחמישים שנה , אלא שיש לו מורשת בת אלפיים וחמש מאות שנה . הם אינם מודעים לכך שעד לעת החדשה ( ויש שיאמרו כי גם בימינו ) הגישה המרכזית בחינוך ההומניסטי העמידה במרכזה לא את הפרט הייחודי אלא את המשובחות התרבותית , והציבה במטרתה העליונה לא את

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help