sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

ממנים בהם אישה אלא איש * . " נאמר מעתה , כי בתקופת חז"ל לא נעשה נישול מכוון של האישה מתפקידים ציבוריים וחברתיים באמצעות פסיקה הלכתית , אולם ייתכן שלא היה כל צורך בכך משום שהפעילות שמחוץ לכותלי הבית נתפסה ממילא כשייכת למין הגברי , ולמעט מקרים בודדים לא עשו הנשים כל ניסיונות לפלוש לתחומים אלה . כדי לחזק את דברי אצטט מספר קטעים מתוך קובץ אמרות וסיפורים המצוי בתלמוד הבבלי , והעוסק רובו ככולו בשבחי נשים . בחרתי במתכוון במאמרים המשבחים את הנשים ומציינים את מעלותיהן , כדי להראות עד כמה מובהקת וברורה האוריינטציה הגברית של חז"ל . תחילה אביא שתי מימרות של רבי אלעזר , המבטאות את חשיבותה העצומה של האישה ל ... גברי אמר רכי אלעזר כל אדם שאין . לו אישה אינו אדם שנאמר 'זכר ונקבה בראם ויקרא את שמם אדם ... ' ואמר רבי אלעזר מאי דכתיב [ מהו שכתוב ] ' אעשה לו עזר כנגדו ? ' ; נד < עוזרתו לא זכה כנגדו ואיכא דאמרי [ ויש שאומרים ] רבי אלעזר רמי [ זורק מעמת את הפסוקים זה מול זה ] כתיב [ כתוב ] כנגדו וקרינן [ וקוראים ] כניגדו זכה כנגדו לא זכה מנגדתו [ מכה אותו . [ ולהלן אביא את סיפורו של רבי חיא , המשקף גם הוא תפיסה שלפיה ייעודה של האישה איננו אלא רווחתו של הגבר : רבי חיא הוד , קא מצערא לה דביתהו [ רבי חיא הייתה מצערתו אישתו ] כי הוה משכח מידי צייר לה בסודריה ומייתי ניהלה [ כשהיה מוצא דבר מה , היה צורר אותו בסודרו ומביא לה . [ אמר ליה רב והא קא מצערא ליה למר [ אמר לו רב , והרי מצערת לו למר ] אמר ליה דיינו שמגדלות בנינו ומצילות אוו / נו מן החטא . * הדברים הם חלק מחוות דעת ארוכה ומאלפת של השופט מנחם אלון בעניין עתירתה לבית המשפט הגבוה לצדק של הגב' לאה שקדיאל . הגב' שקדיאל טענה בעתירתה שנפסלה מלכהן כחברה במועצה הדתית בירוחם אך ורק משום היותה אישה . כרקע לחוות דעתו מביא השופט מנחם אלון סקירה ממצה על עמדותיהם של פוסקים מהשורה הראשונה , בארץ ובתפוצות , בעניינים שונים הקשורים למעמד האישה .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help