sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

המקשים על זיהוי הנוסח המקורי , אך קובע שלמרות הקושי הזה ניכר שספרות חז"ל , על גילוייה השליליים ואף על גילוייה החיוביים כלפי נשים , היא ספרות שנכתבה באוריינטציה גברית . הוא סבור , כי ייתכן מאוד שהעמדות הגבריות המשתקפות במאמרים ובסיפורים של חז"ל משקפות גם עמדות הלכתיות . לסיכום סקירה קצרה זו ייאמר כי חרף הכנותיהם השונות מסכימים כל החוקרים שהוזכרו לעיל , כי ספרות חז"ל , על כל ענפיה , היא ספרות שנכתבה על פי השקפת עולם גברית , שתפסה את המין הנשי כמין חלש , שמן הטבע זומנו לו תפקידים ותכליות שונים מאלו שנועדו למין הגברי . הניסיונות לעשות צדק עם הנשים היו על כן בבחינת עשיית צדק שעושים חזקים כלפי חלשים ; יחסם של חכמים אל הנשים אמנם היה יחם של כבוד , הם הכירו בחשיבות תפקידה של האישה בבית ובמשפחה והעריכו אותו וגם את תכונותיהן הטובות של הנשים , אבל תמונת המצב העולה מספרות חז"ל בכללותה איננה תמונה של ספרות המטפלת בשתי קבוצות אוכלוסיה נבדלות-אך שוות בערכן ; זוהי ספרות שנכתבה על ידי קבוצה חזקה , שולטת ופעילה , שגילתה התחשבות בקבוצה השנייה , החלשה , אך גרמה לה להיות סבילה ותלותית , ומנעה ממנה השתתפות בחיי החברה ובחיי הרוח . חשוב לציין שהתייחסות זו לנשים מתבטאת במימרות של תיאור או של חיווי . איננו מוצאים במשנה ובתלמודים דיונים הלכתיים או הנחיות הלכתיות , שעניינם מקומה ותפקידיה של האישה בחברה . השופט מנחם אלון , בדברי ההסבר הרחבים שלו בפסק הדין במשפט "לאה שקדיאל נגד שר הדתות , ועדת השרים , המועצה המקומית ירוחם והרב הראשי של ירוחם ) , " בג"צ , ( 153 / 87 כותב : " השאלה אם ובאיזו מידה אישה רשאית לשאת במישרה ציבורית לא נדונה בתור שכזו בהלכה התלמודית אלא במעט ) . ראה ברכות מ"ט א' בדבר נשים שאינן במלכות , וראה דברינו להלן לעניין ספרי דברים פרשת שופטים , פיסקה קנ"ז , ופסיקתא זוטרתא פרשת שופטים , ד"ה שום תשים [ ... ] . ( הכלל המנחה , שמשמעות רבה לו בבניינה של המשפחה היהודית לדורותיה , היה 'כל כבודה בת מלך פנימה' ( תהלים מ"ה י זז ; ' כבודה של אישה בחינוך ביתה ובניהולו , ואין מדרכה להיות מעורבת בהליכות הציבור . " [ ... ] מדובר , איפוא , על כלל מנחה ולא על הלכה . ביטוי הלכתי ממש , מוצאים לראשונה בדברי הרמב"ם ( הלכות מלכים א' ה : ( ' 'אין מעמידין אישה במלכות שנאמר 'עליך מלך ולא מלכה , וכן כל משימות שבישראל אין

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help