sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

כגון בקביעת השבת או בציווי "כבד את אביך ואת אמך / ' ותוהה על כך שאין בתורה חוק המצווה לא להמעיט מאנושיותה של האישה . גם התורה שבעל פה , שנותנת , בדרך כלל , דוגמא לכך שאפשר לתקן תקנות , לא יצרה , לדבריה , חוק הכרחי כזה . מעבר לשאלה אם חלוקת התפקידים הטבעית מבטאת צדק ושוויון , כדברי אליצור , או עלבון , כדברי סינתיה אוזיק , קשה להסביר את מכלול העניינים הקשורים במעמד האישה בתקופת חז"ל על בסיס ההסבר הטבעי . שונה ומעמיקה יותר היא גישתו של אליעזר ברקוביץ . ' הוא מבחין בין הצד המוסרי , שבו , לדבריו , היה מעמדה של האישה במשפחה היהודית , במשך כל הדורות , חשוב יותר ומרכזי יותר ממעמדה בכל תרבות אחרת שבתוכה חי עם ישראל , לבין מעמדה המשפטי והחברתי , אשר בו שרר אי' שויון גמור . הוא מציין כי במישור המשפטי עשו חז"ל מאמץ לתקן עוולות שמקורן במקרא ולהשוות את זכויות האישה במשפחה לזכויות הבעל , מה שמוכיח כי הם היו מודעים לאי הצדק שנוצר . אולם , במישור החברתי היה המצב שונה לחלוטין , ואין ספק שמצב זה נבע מהשקפה גברית על טבעה של האישה , השקפה שלדבריו לא הייתה מיוסדת על התורה . ההבחנה בין התקופה המקראית לבין תקופת וזז art לגבי תפיסת העולם הגברי את המין הנשי ולגבי המעמד החברתי של הנשים , צוינה ובוססה עלידי תאודור פרידמן . פרידמן הוכיח בראיות רבות , כי בתקופת המקרא שיתפו נשים בפעילויות דתיות וטקטיות : היו נשים נביאות , היו נשים שעסקו בפעילויות 'דיפלומטיות , ' ולמעשה , מלבד השירות בכהונה , לא היה שום מישור בחיים הציבוריים שבו נמנעה השתתפות נשים . בתקופה התלמודית , לעומת זאת , לא נתנו לאישה תפקידים קהילתיים או דתיים . תפקידה העיקרי היה טיפול בבית ולידת ילדים , והיא הייתה , כדברי האמורא רב דימי ( בתלמוד הבבלי ערובין דף ק' ע"ב : ( "עטופה כאבל ומנודה מכל אדם וחבושה בבית האסורין . " אם כי תאודור פרידמן טובע הבחנה ברורה בין היחס לאישה בתקופת המקרא לבין היחס אליה בתקופת חז"ל , ומבטא באופן קיצוני למדי את קיפוחה של האישה בתקופה התלמודית , הרי גם הוא אינו טוען לקיפוח במישור הכלכלי או במישור המשפחתי , ורוב המובאות שהוא מביא משמשות ראיות לקיפוח במישור החברתי בלבד . מכאן , שאף הוא היה מסכים בוודאי להבחנה של אליעזר ברקוביץ . ' מזווית אחרת דן במעמדה החברתי של האישה בתקופת חז"ל יעקב אלבוים ; הוא דן בדעותיהם , להבדיל מהלם תיהם של חז"ל על האישה וטיבה , ומבחין בין מאמרים וגילויים עקיפים לבין קביעות הלכתיות . אלבוים מנסה לעמוד על יחסם של חז"ל לנשים , כפי שהוא מתבטא בדבריהם הישירים או העקיפים באגדה ; הוא מציין כי המשימה קשה , מפאת הבדלי גירסאות

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help