sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

משום שלא נמצאו לה בתולין , על אישה סוטה ועוד ועוד . אפילו החוק המצוטט על ידיו מדברים כ"ב , 22 כדי להוכיח את הליברליות של התורה : " כי ימצא איש שוכב עם אשר . בעולת בעל ומתו גם שניהם , " ... יש בו סממנים של חוסר שויון . אך , כיוון שענייננו אינו בשוויון או אי שוויון בתקופת המקרא , נסתפק בהסבר שמביא אליצור לגבי היווצרותו של תהליך הקיפוח החברתי של האישה בתקופת חז"ל . לפי הסבר זה , חלוקת התפקידים הטבעית ( ולפיכך הצודקת , ( הובילה לכך שחז"ל מנעו מהאישה השתתפות בחיים החברתיים . גישה דומה אנו מוצאים גם בדבריהם של רבנים והוגי דעות דתיים אחרים , המשתדלים בכל מאודם להוכיח כי לא הייתה אצל חז"ל הבחנה בין נשים ובין גברים בכבוד ובערך , אולם הייתה הבחנה - צודקת וטבעית , לדעתם - בתפקידים , וכפועל יוצא מכך , במעמד החברתי ובחלק שנטלה כל קבוצה בחיים הציבוריים . הגדילה לעשות בעניין זה אליענה אמדו לוי , שטענה כי אמנם התרבות היהודית נדבקה בהכרח בהשקפה הגורסת את מרכזיות הגבר , ששלטה בתרבויות שסביבה , אולם אפשר שהיא היחידה שנתנה תשובה של ממש לבעיית האישה : ראשית , משום שהתרבות היהודית ערה לכך שהיא אינה ' שלמה , ' ועל כן היא מצויה בדינמיקה נצחית ; ושנית , משום שהתרבות היהודית אינה מבודדת את בעיית האישה , אלא מעמידה אותה בזיקה לבעייתיות של הזוג , האמורה להתיישב במהלך ההיסטוריה . לדבריה , דחיקת רגלי האישה מדברים מסוימים ביהדות , מקורה בנתון ביולוגי . השעבוד הטבעי של האישה , הוא שגרם לכך שהגבר עשה את ההיסטוריה , אולם , הוא כה הרע לעשותה , שאין לו לא להתגאות ואף לא לשמוח . דבריה אלה של אמדו לוי מנתחים את הנושא מנקודתיראות פילוסופית , ואינם מנסים לתת הסברים במישור המציאותי . אולם גם במישור הפילוסופי , נראה שיש להם פירכא , שכן קשה להסכים עם טיעון שלפיו אי עשיית ההיסטוריה היא מעלה , וקשה להסכים עם הטיעון הביולוגי , שכן דווקא בחברה היהודית , שבה לידת הילדים נחשבה לדבר כל כך חשוב , צריכה הייתה היכולת ללדת להיחשב ליתרון ולגרום לעליונות חברתית של הנשים , ולא לקיפוחן . את השימוש בטיעון הביולוגי להצדקת חלוקת התפקידים ולהסברת נחיתות הנשים בחברה , תוקפת בחריפות סינתיה אוזיק , הרואה עלבון בחלוקת התפקידים לגבריים ולנשיים , ואפילו בהלכות שקבעו חז"ל כדי לתקן עוולות 'חוקיות' שנעשו לנשים . לדבריה , ההלכות שתיקנו את מצב הנשים לא צמחו כעשיית צדק , אלא כמתת חסד שהחזקים הציעו לנחותים . היא מזכירה מקרים שבהם תורת ישראל התייצבה מול עוולות שהטבע יצר ,

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help