sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא אחת התמורות החברתיות המאפיינות את המאה העשרים היא המאבק לשוויון זכויות האישה . בעולם היהודי והישראלי , ביטויי המחאה של נשים כנגד קיפוח ואפליה עכשויים קשורים למחאה נגד התרבות היהודית הקדומה , הקובעת ומבססת הבחנות חדות בין גברים ובין נשים . ספק הוא אם מחאת הנשים היהודיות והישראליות אמנם גרמה לשינוי במעמדן בחברה , אולם ברור , מעל לכל ספק , שהמחאות הולידו מחקרים רבים בנושא מעמד האישה במקורות היהודיים , מחקרים שנכתבו על ידי נשים וגברים כאחד . עניינו של ספר זה הוא לתהות על עמדותיהם של חכמי המשנה והתלמוד כלפי נשים ונשיות , ואפתח בסקירת עיקרי דבריהם של חוקרים בני ימינו שדנו בנושא מעמד האישה בספרות חז"ל . רוב החוקרים תמימי דעים , שספרות חז"ל כולה היא בעלת אוריינטציה גברית , והיא קובעת הבחנות ברורות בין גברים לבין נשים . לעומת תמימות דעים זו , חלוקים החוקרים בשאלה אם חכמי תקופת המשנה והתלמוד קיפחו את הנשים , או שמא רק הבחינו בין העולם הנשי ובין העולם הגברי , וכן בניתוח הסיבות להבחנות של חז"ל . התשובות לשאלת הקיפוח נעות מאפולוגטיקה מוחלטת , המבוססת על הטענה שהחכמים אימצו וביטאו את ההבדלים ואת חלוקת התפקידים שנוצרו על-ידי הטבע , עד להתקפה מוחצת , המבוססת על הטענה שהחכמים פעלו מתוך התנשאות , ולא מתוך שאיפת צדק , גם כאשר היטיבו עם הנשים . אפולוגטיקה מוחלטת אנו מוצאים בדבריו של יהודה אליצור , הדן באישה במחשבת המקרא . אליצור מתאמץ להוכיח , כי למרות שבמקרא הגבר והאישה שווים בערכם , אין הם יכולים להיות שווים בתפקידיהם , שכן שוויון כזה יהיה אכזרי ולא על פי טבעם השונה , ממין השוויון שהשיגו הםדומיים , על פי האגדה , כאשר קיצרו או האריכו את אורחיהם , כדי שיתאימו לאורך המיטה שהייתה בעירם . לדבריו , אחת המגמות של ספר בראשית היא ללמד כי השוויון הנכון , הטבעי , מתבטא דווקא בחלוקת התפקידים . הוא מסביר שייתכן שהלכות חז"ל , שלפיהן משימות ציבוריות מוטלות דווקא על גברים , השתלשלו מהבדל התפקידים שמקורו במקרא . קשה להסכים לטיעונו של אליצור , שלפי חוקי המקרא הגבר והאישה שווים בערכם , כאשר קוראים את חוקי התורה על אנוסה , על נערה הנסקלת

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help