sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

יש בעולמנו חוקרים המעשירים את מחקר המקרא מתוך עיון במקבילות המצויות להם בדל"ת אמותיה של תרבות ישראל : ספרות קומראן ( ואין כוונתי למגילות המקראיות , ( הספרות היהודית ההלניסטית וספרות חז"ל לסוגיה ולתקופותיה , הן אוצר בלום הקורא ללומדי המקרא ליטול ממנו מלוא חופניים ולהסתייע בו להבנת המקרא . אך גם מלאכה זו - אף שהיא נעשית לכאורה בבית פנימה - יש לעשותה בקפדנות רבה,- גם תרבות ישראל וספרותו הם ים עמוק ורחב ידיים , וכל המבקש להלך בו בביטחה חייב להיות ער ומודע לגיוון הרב - אידיאי , גיאוגרפי והיסטורי - אשר הוליד את השפע הזה . לצד הביקוש אחר מקבילות מחוץ ומבית , יש לחפש אחריהן גם בחדרי חדרים , במקרא גופו . אסופת ספרי המקרא לא באה לעולם ביום אחד , בהינף קולמוס אחד . הקאנון המקראי הוא פרי עמלם של סופרים רבים , שעשו מלאכתם לאורך תקופה של כאלף שנים . ספרות המקרא נוצרה נדבך על גבי נדבך , ויצירות מאוחרות משוחחות עם קדומות מהן , שכבר הפכו לנכסי צאן ברזל של התרבות העברית , ורומזות להן . המקרא - כמוהו , דרך משל , ככתבי עגנון - נכתב למען קוראים יודעי ספר . אמת , לא כל קורא ב"אורח נטה ללון" וב"סיפור פשוט" יגלה את הספרייה השלמה שאליה רומז עגנון . קורא'קורא , המרבה והממעיט , יחשוף מטמוניות כפי כוחו , ידיעותיו , רגישותו והמאמץ שהוא נכון להשקיע בשעת קריאה , ובקריאה חוזרת ונשנית . כך אף הקורא במקרא ; כל שבקיאותו בכ"ד ספרים רבה , יראה ברכה רבה בעמלו יותר מחברו שאינו בקי במקרא , והכתוב אינו מגלה בפניו את היסודות הספרותיים עליהם הוא מושתת . אינני בא בחיבור זה "לעשות סדר" בתחום הזיקות הספרותיות בין יצירות מקראיות שונות , בין שהן חוצות גבולות של סוגות ובין שהן מצויות בתחומיה של סוגה אחת , ואינני בא למיין ולסווג את הזיקות השונות - גלויות או סמויות . מטרתי צנועה לאין ערוך : הריני בא להציג סוג אחד בלבד של זיקות בסיפורת המקראית , וליתר דיוק , סוג אחד של מקבילות בין סיפורים . תחושתי היא כי העיסוק במקבילות פנים מקראיות פורה לא פחות מן העיסוק במקבילות רחוקות , וכי יש גם בו כדי להעשיר ולהעמיק את הבנתנו במקרא . זאת ועוד , למרות שגם הסיפורת המקראית היא , כאמור , תוצר של מפעל ספרותי רב תקופות , בכל זאת ברי כי מקבילות פנים מקראיות קרובות זו לזו ברוחן יותר ממקבילות בין המקרא לבין ספרות בבל או בין המקרא לספרות יוון . התר אחר מקבילות סיפוריות בגוף המקרא צועד איפוא על קרקע מוצקה יותר מן האדמה החמקמקה עליה דורך היוצא למרחקים .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help