sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא מזה כמאה שנה מבקש לו חקר המקרא מרחבים חדשים להיאחז בהם : את החופר שננעצה באדמת המזרח הקרוב לא שבה ריקם ; תרבויות שלמות נחשפו לעין השמש , וספרויות רבות , בלשון עם ועם , פוענחו וגילו בפנינו משהו מן העולם שתרבות ישראל בתקופת המקרא היתה בשר מבשרו . קובצי חוקים ושירה אפית , תעודות מלכותיות ופולחניות , שירות אהבה ודברי חכמה , כל אלה האירו פינות אפלות במקרא , והרימו תרומה חשובה להבנתו . היום שוב לא נוכל לתאר לעצמנו את לימוד המקרא בלא מבט מתמיד אל ספרות המזרח הקדום . לא אגזים אם אומר כי לא עובר יום מבלי שתעודה כלשהי מספרות זו תגלה פנים חדשות בכתוב מכתובי המקרא . עיניהם של חוקרי המקרא אינן צופיות אך למזרח . יש המביאים לחמם מספרות המערב , מספרות יוון ורומי לסוגיה וענפיה , ואף מקור זה הוא נחל איתן של מקבילות מפתות ומושכות את הלב . מיום שחסידי תורת הפולקלור הציצו אף הם במקרא , נפרצו כליל גבולות של מקום ושל זמן : מוקדם ומאוחר , מזרח ומערב יכשרו לגלות בהם אבן יקרה להאיר בה מקרא כלשהו , משום שאדם הוא אדם , באשר הוא אדם , וסדנא דארעא חד הוא . סיכומו של דבר , יד המקרא בכול ויד כול במקרא . הנטייה להרחיב תחומים , לבקש אחר רווח והצלה למקרא במקום אחר , היא נטייה טבעית ואף מבורכת , כל עוד החיפוש אחר מקבילות אינו הופך למה שמכנים במקומותינו פרללומניה , כל עוד החוקר בקי הן במקרא ובלשונו והן בתרבות הזרה , שאת בשמיה הוא מבקש לייבא , זהיר ושקול , ואינו אץ להעשיר אותנו במרגליות מזויפות ומטעות . הדמיון המזדקר לעין במבט ראשון עלול , לעתים , להיות מקסם שווא , חזון תעתועים : אל נא נשכח שלמרות היות עולם המקרא ענף מנוף פארותיו של אילן המזרח הקדום ותרבותו , בכל זאת יש לכל תרבות ייחוד משלה , וכל ספרות היא פרי צמיחה של מאות בשנים , בעולם שאינו שוקט על שמריו , ומתקיים בתנאים כלכליים חברתיים משתנים . אין לך גם תרבות אחת שהיא הומוגנית וקפואה , וקודם שמעז איפוא חוקר להקיש מתרבות אחת על רעותה , ייטיב לעשות אם ישקע בלימודה של התרבות שאותה איוותה נפשו לדעת , על גווניה ושפעת רעיוניה ותפיסותיה . אינני בא חלילה לרפות ידיהם של מקבילי מקבילות ונהפוך הוא ; בא אני לחזק את ידם לעשות במלאכה במסירות ובאחריות היפות למלאכת קודש .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help