sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

אל הקורא ספר זה , הדן בהגות שהתמודדה עם השואה בתוך התארעותה , עורר קושי מיוחד בכתיבת כמה מחלקיו , והוא בוודאי יעורר אותו קושי גם בקריאתו . ככל הספרים הדנים בנושא השואה , אך בצורה מיוחדת לו , הוא מעמיד את הכותב ואת הקורא כמבחן רגשי קיצוני , הנראה לפרקים הכרחי ובלתי אפשרי בעת ובעונה אחת , כזה הוא המאמץ הנדרש כדי להבין מתוך אמפתיה את המצבים הנדונים , ומכפילה את הקושי הדרישה , הנובעת מן העמדה העיונית ביקורתית של הטקסטים הנדונים עצמם , ליצור בה בעת את ההרחק הנדרש להתבוננות מעריכה ושופטת , יחד עם מחברי הטקסטים האלה , כלפי מצבם , וממילא גם מולם וכלפי השקפותיהם . מפליאה ומעוררת הערצה היא יכולתם של כמה מהוגי הדעות הנדונים לגבש עמדה ביקורתית ולהסיק את מסקנותיה , בלי הרחק קיומי ובלי פרספקטיבה היסטורית . אבל , האם אפשר לו למעיין שזכה גם להרחק וגם לפרספקטיבה ההיסטורית , כלומר למעיין שלא חי באותם מצבים חריגים בקיצוניותם המוחלטת , להתייצב אתם וכמותם באותה עמדה של הסתכלותי האם מותר לו לנסות להעמיד את עצמו באותה עמדה , מתוך הזדהות , ועם זאת מתוך הרחק ביקורתי , כמתחייב מעניינו של הדיון ? האם יוכל שלא להיכשל בחטא של חילול כלפי הסבל שהוא דן בו ? וכשהוא מוציא את הדברים לרשות הדיון הציבורי , האם אין הוא עלול להוסיף על מכאובם של אלה שלגביהם גם מרחק השנים הרבות שעברו מאז איננו יכול ליצור מרחק קיומי ? כל מי שבא לדון בנושא השואה בכלים מחקריים , ולא כל שכן עיוניים פילוסופיים , חייב לעמוד שוב ושוב לפני שאלות כאלה , והדבר יחייבו לא רק לנקיטת עמדה עקרונית כלפי עצם נחיצותו של הדיון , אלא גם לצורה הולמת של הדיון עצמו . העניין ראשון - נחיצותו הגמורה של הדיון - נדון בהרחבה מסוימת במסת המבוא . אנו מבקשים להראות שם שכיום הדיון ברמה העיונית פילוסופית הוא הכרחי , שאסור לדחותו עוד , למרות קשייו . כאן , בהקדמה שלפני ההקדמה , מתבקשת איפוא ההצבעה על הזהירות הנדרשת בכתיבה והמחייבת תשומת לב מיוחדת מצד הקורא . לאחר מסת המבוא , השואפת לגבש את ההתמצאות הכללית כלפי הנושא , ימצא הקורא בחלק הראשון של הספר שלוש מסות ; שתיים מהן מוקדשות לדיון מונוגרפי בשני הוגי'דעות שיטתיים , ואילו השלישית מוקדשת לקבוצה שלמה של הוגי-דעות שפעלו והגו בגיטאות פולין וליטא . שתי המסות הראשונות אינן מעוררות קושי מיוחד . המעיין בהן ייווכח כי למרות שהרקע של ההתנסות המפרנסת את

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help