sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הצלחתה היחסית של הקבוצה , שקראה עצמה "התנועה לחוקה לישראל , " חידדה את השאלה העקרונית לגבי מחויבותם המקצועית של אנשי האקדמיה . בפעילותם הציבורית נחשפו חברי "קבוצת רייכמן , " ובמיוחד העומד בראשה , לביקורת לגיטימית , שהתייחסה למקור הכספים שעמדו לרשותם , וגם למניעיהם האישיים . כך העמידו מומחי המשפט לבחינה ולביקורת ציבורית לא רק את מסירותם והאנרגיה שלהם אלא גם , ובעיקר , את אמינותם המקצועית . בספרו על הפוליטיקה הישראלית מ 1985 מתייחס אשר אריאן , אחד התורמים לקובץ זה , לעמדה הגורסת כי ניתן להשפיע על תהליכים פוליטיים מורכבים באמצעות שינוי פורמלי של חוק זה או אחר , ומגדיר מחשבה זו כנאיבית בעיקרה . מובן שניתן להשפיע , אך לקבל את התוצאות הראויות בעיני מי ששואף לשנות את השיטה , הוא עניין אחר , שאינו פשוט כלל ועיקר . יתר על כן , לנאיביות זאת , המתעלמת ממורכבות התהליכים והתרבות הפוליטית , יש מחיר ספציפי וכללי . נקודתית , די אם נזכור , למשל , את מפלגת התחייה , שהיתה בין אלה שתמכו בהעלאת אחוז החסימה ל 1 . 5 % > לקראת בחירות . 1992 בשינוי הזה , קטן ושולי לכל הדעות , היתה התחייה הקורבן העיקרי , משום שהיא עצמה לא הצליחה לעבור את סף החסימה החדש . יתר על כן , כישלונה של התחייה העביר את השלטון לידי המפלגות הממוקמות בשמאלה של המפה הפוליטית הישראלית . במאמריו השונים מדגיש הקובץ מחירים מסוג זה , אך גם עיוותים כלליים יותר , שלא נלקחו בחשבון בעת אימוץ החוקים השונים . זאת ועוד , השינוי שהוצע על ידי "קבוצת רייכמן , " וקבוצות אחרות שהצטרפו לקראת סוף שנות ה 80 למאמץ האקדמי ציבורי להשפיע על אימוץ נוסחאות בחירה דומות , ביטא , בין השאר , את מערכת ההעדפות של הרפורמיםטים עצמם , הנוטים לסוג מסוים של פשרה חברתית ולאפיון מסוים של המשטר . היו גם שהאמינו , כי על ידי שינוי אלקטורלי זה או אחר ניתן יהיה להחליף את ההנהגה המבוגרת שבראש שתי המפלגות הגדולות . עד תחילת שנת , 1990 תמונת המצב הפוליטית שראו חסידי השינוי לרמותיו השונות , ככל הנראה , היתה זאת : הממשלה פועלת מתוך תיקו משתק של מאזן כוחות גושי ; ראשי הממשלות מתקשים להוציא לפועל מדיניות ברורה ; המפלגות מייצגות ציבורי פעילים ולא את קהל הבוחרים התומך בהן ; סחטנות של מפלגות קטנות , ובמיוחד המפלגות הדתיות ; כניסת מפלגות "קיקיוניות" למשחק הפוליטי , תוך ייצוג ערכים שאינם מקובלים אפילו על הרוב המפוצל , וכיו"ב . בכללותו , אם כן , נתפס המצב הפוליטי ככזה שאינו משקף באופן אמין את העדפות מרבית הבוחרים , ולכן אינו מאפשר שליטה אפקטיבית . כאמור , לפתרון שהוצע כעיקר על ידי האקדמאים המשפטנים היו שני

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help