sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

גדעון דורון הקדמה : האקדמיה וסדר היום הפוליטי מטרת אוסף המאמרים בקובץ זה היא להאיר באופן מלומד , ככל שניתן , היבטים שונים הכרוכים ברפורמה האלקטורלית שנעשתה בישראל ב , 1922 בשתי רמות - שינוי אופן הבחירה של מועמדי מפלגת העבודה לכנסת ( שיטת הפריימריס , ( ושינוי אופן בחירת ראש הממשלה ( בחירה ישירה . ( הסוגיות הנדונות בקובץ כבר עלו על סדר היום הציבורי בישראל פעמים מספר , אלא שלרוב הדיון לא היה ממוקד דיו , או שהיה חלקי ולא מסודר . ככלל , מנסה הקובץ להשלים את החסר : להחזיר את הנושא לסדר היום הפוליטי , משום שראוי לו לעבור בירור נוסף וממצה , ולשמש חומר לימוד בנושא הרפורמות בשיטות הבחירות והשיטות עצמן . מרבית המאמרים המופיעים בקובץ מצביעים על הסיכונים והעלויות הכרוכים באימוץ הרפורמות . למעשה , המסר העיקרי בקובץ הוא אחד : יש להאט ככל שניתן את דינמיקת השינוי , כדי למנוע תקלות בתיפקוד השלטון . המסר הזה מוטה נגד הרפורמות האלקטורליות שאומצו כבר . הטיה זו נובעת , בין השאר , מבחירת הכותבים , שלא נעשתה באופן אקראי . הם נבררו מתוך קבוצת חוקרים ואנשים פעילים בפוליטיקה , שיצאו חוצץ בהזדמנויות שונות נגד הרפורמות בכלל או כמה ממרכיביהן . כך ישנם בין התורמים - כמו למשל גד יעקבי ומולי פלג - המזוהים ציבורית עם הרפורמות , ובכל זאת הסכימו למתוח ביקורת על הדגמים שאומצו בפועל . ההטיה היא גם תולדה של גישתו האפיסטמית של עורך הקובץ , שאינו מאמין בהכרח בהצגה כעין אובייקטיבית של התועלת והעלויות המלוות את הרפורמות . אין ספק שהצד שהשכיל להדגיש בדיון הציבורי את התועלות העשויות לנבוע מן השינויים האלקטורליים שהוצעו , גבר , לפחות מבחינה פוליטית ומעשית , על הצד שהתמקד בעלויות ובסיכונים הכרוכים בשינויים . ניצחון הרפורמיסטים הוא בבחינת טעמו של הפודינג . לראיה , נתקבלו והופעלו כבר ההחלטות לאמץ את שיטת הפריימריס במפלגת העבודה ( ואחר גם במפלגות אחרות , ( וחוק יסוד : הממשלה , המגדיר את האופן שבו ייבחר ראש הממשלה החל מ , 1996 גם הוא כבר נחקק . ולכן , הגישה הנקוטה כאן מגמתית במפורש - התורמים לקובץ מציגים את האמת שלהם , וזאת שונה מהשקפתם של חסידי השינוי האלקטורלי .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help