sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:474

סיכום בפרק זה נסקרו שלוש דרגות קירבה למציאות _כתיאורי ירושלים המצויים באמנות הנוצרית הקדומה . התיאורים הקרובים ביותר למראה הארכיטקטוני של ירושלים הקונסטנטינית , הכלולים בשתי הקבוצות הראשונות ( אם תיאורים כוללניים של העיר ירושלים ואם תיאור מייצג של המונומנטים שלה , ( מרוכזים באיזור סוריה-ארץ ישראל ; חלקם הגדול באים מירושלים . הקבוצה השלישית בדירוג האמור כוללת יצירות , המתארות את כלל העיר ירושלים בין החומות בתיאור שמקורו _ב'חזון יוחנן . ' היא מכילה יצירות שנעשו רובן ככולן ברומא . שתי הגישות השונות לתיאור ירושלים הן פועל יוצא של רקע תרבותי שונה ושל יחס שונה אל העיר ירושלים . "" בשביל הנצרות המזרחית , ירושלים היתה מציאותית , בשל קירבתה הגיאוגראפית . ואילו בשביל רומא , ירושלים היתה מציאות רחוקה , אבל סמל קרוב וידוע . במערב היתה האפוקליפסה מוכרת ובעלת השפעה רבה על האמנות החזותית , כבר במאות הג' והד , ' ואילו במזרח הוכללה בקאנון של הברית החדשה רק במאה הה "" . ' " הביטוי מופיע במכתב התשובה של כישופי המזרח להזמנת בישוף רומא למועצה בשנת : 382 מאנסי , , 111 עמודות 100 . 588-581 הוניגמן , יובנאלס _, בייחוד עמ' 213 ואילך . 101 ברנק , פסיפסים , עמ' 19 ואילך . 2 ° _י שם , עמ' 35 ואילך . 3 יוצא מכלל זה פסיפס האפסיס של כנסיית סנטה פורנציאנה , שהמבנים שלו מזכירים , אולי , את אדריכלות המקומות הקדושים בירושלים . 04 ואן דר מייר ( לעיל , הערה , ( 61 עמ' 21 ואילך . הקשר הזה , שבו קשרה רומא את עצמה עם ירושלים ובית לחם , ניתן להבנה על רקע המאבקים של רומא לראשוניות בעולם הנוצרי , מאבקים שהופנו נגד קונסטנטינופוליס והתבססו על כך שכס הבישוף ברומא נוסד על ידי פטרוס . ירושלים נחשבה כנראה ל'בעלת ברית' אידיאלית מכמה סיבות : א ) היא היתה בעיני המזרח והמערב כאחד 'אם כל הכנסיות "; ' עליונותה היתה מעל לכל ספק . ב ) ירושלים לא היתה מסוכנת בעיני רומא , מפני שלא היתה לה חשיבות פוליטית כלשהי ( אם כי בישופים מסוימים של ירושלים ידעו לנצל את מעמדם הדתי המועדף גם מבחינה פוליטית , כגון יובנאליס במאה הה' . ( הקשר שרומא ביקשה לבטא במונומנטים שלה בתקופה הנידונה , בינה לבין ירושלים , בא לידי ביטוי גם בצורות אחרות , לבד מתיאורי 'מסירת החוק . ' כך , בסצינה של הצגת ישו במקדש , על קשת הניצחון של כנסיית סנטה מריה מאג'ורה , הוחלף בית המקדש במקדש רומי . "" המונח 'עם האלוהים' , ( piebs Dei ) המופיע בכתובת ההקדשה של סיקסטוס השלישי באותה הכנסייה , מעיד גם הוא על הצירופים השונים וההקבלות בחשיבתם ובכתביהם של ראשי הנצרות המערבית בתקופה זו , בין המקומות הקדושים של המזרח לבין רומא העתיקה . צירוף זה הוא המאפיין הבולט של הנצרות הרומית , מקור סמכותה בראש העולם הנוצרי המערבי . על רקע זה ועל רקע שאיפתה של הנצרות הרומית , שנבעה ממקור פגאני , להוכיח את שוויונה עם נצרות הנימולים , יש להבין את התיאורים החזותיים של ירושלים המרכיבים את הקבוצה השלישית שלנו .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help