sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:473

הכנסייה הרומית ניסתה להשתחרר משורשיה המזרחיים על ידי הדגשת מקורה הרומי . בפואמות של דמאסוס חוזר שוב ושוב המוטיב : הרמס הקדוש נשלח מיוון לרומא , סובל ברומא את המרטיריום שלו וכך הופך לאזרח רומי ; סטורנינוס מקרתגו הופך באותה דרך לאזרח רומי ; פטרוס ופאולוס הופכים לאזרחים רומיים בשל מותם כמרטירים ברומא " . פטרוס ופאולוס באים במקום רומולוס ורמוס והם האחראים לייסודה של רומא הנוצרית . דרכם מובטח 'ייסודה של העיר מחדש' ( renovatio urbis ) במובן הנוצרי . העלאת פאולוס למעמד שווה עם פטרוס ( שהועדף בימי קונסטנטינוס ( " אף היא ביטוי לתהליך שהתרחש במחצית השנייה של המאה הד , ' והדבר משתקף יפה בתיאורים החזותיים שהזכרנו לעיל . פאולוס הוא הוגה הדעות , דמות האינטלקטואל שבין השליחים , דוגמה לאינטליגנציה הנוצרית , ויותר מכל 'מורה העמים' , ( doctor gentium ) מפיץ הבשורה בין הפגאנים . הוא משמש נשק חשוב בידי הכנסייה בקרב נגד הפגאנים לפני סוף המאה הד ; ' לאחר מכן מתגלמות בו תקוותיהם של נוצרים ממוצא פגאני — הרוב הגדול ברומא — לשוויון עם הנוצרים הנימולים . במאה הה , ' בימי כהונתם של האפיפיורים אינוקנטיוס הראשון , קלסטינוס , סיקסטוס השלישי וליאו הראשון , מוסיף מעמד האפיפיורות הרומית להתחזק , תוך מאבק עם כנסיית קונסטנטינופוליס ועם קיסריה על העליונות , ותוך מלחמות עזות עם הברברים שהטרידו את שלומה . בהעדר סמכות פוליטית בעיר תופסת האפיפיורות את ההנהגה . המונח המסורתי 'ראש התבל' ( caput orbis ) שומר על תוקפו , אלא שהוא מחליף את תוכנו : לא דרך הנשק והחוק עומדת רומא בראש העולם המערבי , אלא דרך משרתו של פטרוס , דרך האפיפיורות , שליט המערב ברוח המסורת הרומית העתיקה . על הרקע הזה הופיעה והתפשטה התמונה של 'מסירת החוקי לפטרוס ופאולוס ; על הרקע הזה מובן היטב צירוף תמונה זו עם תיאורי ירושלים ובית לחם , כמקור תהלוכת השיים המתאחדים בישו , מקור סמכותם הישיר של פטרוס ופאולוס ואחר כך של האפיפיורות . האסוציאציה הנרמזת בין כס רומא לבין מקומות הולדתו ותחייתו של ישו יכלה לשמש אחד היתרונות של רומא במלחמתה נגד קונסטנטינופוליס . רומא ניסתה גם בדרכים אחרות לעורר כנגד ק ונסטנטינופוליס את זכותן לראשוניות של בישופויות אחרות במזרח — אלה שנוסדו על ידי שליחים , ובמיוחד אנטיוכיה , אלכסנדריה וכמובן ירושלים , 'אם כל הכנסיות " . ' בשנת , 381 במועצת ק ונסטנטינופוליס , כאשר הוכרז הבישוף של ק ונסטנטינופוליס כשני בחשיבותו אחרי זה של רומא , ניסתה רומא להתנגד על ידי תמיכה בדרישותיהם לראשוניות של בישופי אלכסנדריה ואנטיוכיה ; בתגובה , כונסה מועצה 'אוקומנית ' ברומא , אך זו לא זכתה להיענות מצדם של בישופי המזרח " . 275 ff . deI'EcoleFrancaisede Rome , 73 ) Rome 1961 , pp . pontificate ) ' ( _Melangesd'Archedhgieet _d'Histoire Ho urbis ( Culte des martyrs ei propagande c . Pietri , 'Concordia Apostolorum ei renova- _« האדריכלות הרומית משקפת את השינויים כמעמד פאולוס . בתקופה הקונםטנטינית זכה פאולוס למבנה צנוע מעל מקום קבורתו . בשנת 384 נבנתה במקום בסיליקה מפוארת , שיכלה להשתוות לבסיליקה הקונסטנטינית שהוקדשה לפטרוס . " Mass . 1958 , esp . p . 39 ff . andthe Legendofthe ApostleAndrew , Cambridge , F . Dvornik , The IdeaofApostolicityin Byzantium " שם , עמ' 55 ואילך .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help