sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:472

הרקע ההיסטורי והתיאולוגי ההיבט השני העשוי לקדם אותנו בהבנת משמעותם של תיאורי ירושלים ובית לחם נוגע לרקע הגיאוגראפי , ההיסטורי והתיאולוגי של היווצרותם . ראינו שהקבוצה הזאת מצטמצמת , למעשה , לרומא ( התיאור של ראותה נעשה כנראה בהשפעה רומית ( " ולפרק הזמן מאמצע המאה הד' ועד אמצע המאה הה , ' עם המשך דל ומעוות במאות הו - ' וד . השאלה היא אלו התרחשויות ותופעות בהיסטוריה הפוליטית והכנסייתית של רומא שלאחר קונסטנטינוס עשויים להסביר את התיאורים האלה ולחדד את הבנתנו בנידון ? הקשר הכללי בין ' מסירת החוק' לבין משרת הבישוף של רומא , וכן הדגשת מקור סמכותו של הבישוף בפטרוס , ודרכו אף בישו עצמו — הרי הם דברים ידועים , שאין צורך להרחיב עליהם את הדיבור . השאלות הספציפיות להבנת הנידון הן : מהו הרקע להדגשת האיחוד והשוויון בין נימולים ופגאנים ברומא , בסוף המאה הד' ובהתחלת המאה הה' דווקא י ומדוע נזקקו לתיאורי ירושלים ובית לחם כדי לחזק את הרעיון הזה ? ייסודה של קונסטנטינופוליס מסמל את המעבר של מרכז הכובד הפוליטי והדתי של האימפריה הרומית מאיטליה אל גדות הבוספורוס . הולדתה של 'רומא החדשה , ' הנוצרית ( היא ק ונסטנטינופוליס , ( פגעה קשות בקהילה הנוצרית של רומא העתיקה . הכנסייה הרומית נאבקה קשה על קיומה עד לניצחונה בהתחלת המאה הה . ' במחצית המאה הדי עדיין היתה רומא מבצר של פגאניות . הצווים נגד הפגאנים ממחישים את שלבי התחזקותה של הכנסייה : בשנת 346 נאסר הפולחן הפגאני הפומבי ? בשנת 356 נסגרו המקדשים י ! בשנת 364 הוחרמו הכנסותיהם ; ובשנת 408 ניתנה הוראה להפוך את המקדשים למבני ציבור חילוניים . למעשה , בסוף המאה הד' שוב לא היתה פגאניות ברומא . ראוי לציין שבעשרות השנים של מאבק נגד הפגאנים התחזק הקשר בין הכנסייה לבין רומא . העיר , שהיתה הרוסה מבחינה פיסית ונעדרת פאר של חצר אימפריאלית , עדיין היתה מרכז העולם התרבותי בתודעת תושביה ומבקריה . 'ככל שרומא הופכת יותר ויותר נוצרית , כך הופכת הכנסייה שלה ליותר ויותר רומית . ' ראשי הכנסייה באו מקרב האצולה והאינטלקטואלים הרומיים . אמברוסיוס הפך מפקיד גבוה לבישוף מילאנו ; היירונימוס — מאישיות מקובלת בחברה הרומאית לנזיר בבית לחם ולמתרגם התנ"ך ; אוגוסטינוס — ממורה לריטוריקה לבישוף היפו באפריקה ; פאולינוס — מאציל עשיר בגאליה לבישוף נולה . כל אלה נמנים עם אבות הכנסייה הבולטים של הנצרות המערבית . האפיפיור דמאסוס , שכיהן למן שנת , 366 מגלם באישיותו את מגמות התקופה . יחד עמו התגבשה והתעצבה ברומא קבוצה של אנשי כנסייה ממוצא אצילי , שנתמכה על ידי המשפחות הנוצריות החילוניות של העיר . בני הקבוצה היו ילידי רומא וכולם התחנכו בה ; קיקרו , אפלטון , הוראציוס ווירגיליוס היו חלק מתרבותם — תרבות ששילבו במחשבה ובריטוריקה הכנסייתית . מאמציהם הופנו בעיקר להשלטת הראשוניות של רומא בקרב העולם הנוצרי , נגד ק ונסטנטינופוליס . mente , Wiesbaden 1969 , p . 277 spatantiken Abendlandes , I : Geschichteund Monu- F . W . Deichmann , Ravenna — Hauptstadt des 93 Rome 1980 , pp . 33 ff . R . Kxautheimer , Rome , Profikofa City , 312-1308 , M

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help