sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:470

( ג ) הרעיון העיקרי הנמסר לנו על ידי סצינות אלו ועל ידי צירוף פטרוס לפאולוס וצירוף ירושלים לבית לחם הוא רעיון הסימטרית ושוויון הזכויות בין שני מרכיבי הכנסייה הנוצרית הקדומה : ' כנסיית הנימולים' מזה , ו'כנסיית העמים' מזה . אין בכך כדי לטעון שנוצרה זהות כלשהי בין פטרוס לבין ירושלים , מחד גיסא , ובין פאולוס לבין בית לחם , מאידך גיסא ; לטענה כזאת אין הוכחות או אף הצדקה , שכן לא תמיד מופיעים פטרוס בצד ירושלים ופאולוס בצד בית לחם . תיאור תהלוכת השיים איננו קבוע במיקומו היחסי באיור כולו ; הוא עשוי להופיע בתחתית הקומפוזיציה או בחלקה העליון , בנפרד מן הקומפוזיציה או בתוכה . נראה כי במשך הזמן הוטל על מרכיב זה של הקומפוזיציה להמחיש את רעיון איחודם של שני הזרמים בנצרות , ולפיכך לא היה צורך שיתפוס מקום קבוע ביחס לפטרוס ופאולוס . הרעיון האמור יכול היה להימסר בצורות שונות , מבלי שיהיה הכרח לקבוע זהות בין סמלים מקבילים במרכיבים שונים של הקומפוזיציה . בתיאורים שנעשו ברומא במרוצת המאה הו' ממשיכות שתי הערים להופיע בצירוף תהלוכת השיים , ודומה שמשמעות האיחוד בכנסייה משתמרת , אם כי לא באותה חדות כמו בדוגמאות המוקדמות . באפסיס של כנסיית הקדושים קויסמאס ודמיאנוס " ( 530-526 ) ובקשת הניצחו ן של כנסיית סן לוךנצו שמחוץ לחומות "( 590-579 ) מתוארת תהלוכת השיים היוצאת משערי שתי הערים , בצירוף סצינה שעניינה הצגת ( praesentatio ) קדושים בפני ישו על ידי פטרוס ופאולוס . גם כאן בוודאי מצורפים עדיין תיאורי שתי הערים לדמויותיהם של פטרוס ופאולוס , ועם זאת נרמז גם איחוד שתי הכנסיות , אבל העדר המסגרת של 'מסירת החוק' גורע מעט מתכליתיות הקומפוזיציה ומחדות המסר . תלושים לגמרי מההקשר המקורי הם תיאורי ירושלים ובית לחם ותהלוכת השיים בקשת הניצחון של כנסיית סנט אפולינארה אין קלאסה ( San Apoiiinare in ciasse ) בראוונה . ( Ravenna ) תיאורים אלו נעשו במאה הז' כהשלמה לנושא האפסיס , שהוא ההשתנות 90 . ( transfiguratio ) את הוצאת התיאורים מן ההקשר , ובעקבות כך את אובדן המשמעות המקורית , נית ן לייחס קרוב לוודאי לפער בזמן בין תקופת הזוהר של נושא זה ( המאות הד - ' ה ( ' לבין המאה הז , ' וגם למרחק הגיאוגראפי בין המקום הכמעט בלעדי שבו מופיע הנושא ( רומא ) לבין ראוונה . דבר דומה קרה במאה הח' לפרסקו של סנטה מריה אנטיקווה , שהיא תולדת השפעות ישירות מן המזרח , למרות הימצאותה הפיסית ברומא " : שם מופיע נושא ירושלים ובית לחם בצירוף עם הצליבה , ללא הדמויות של פטרוס ופאולוס . נסיים סקירה זו בתיאור יפה ויוצא דופן , שנעשה במאה הה' על גבי שני לוחות שנהב המצויים ; 65 MosaiciMedioevalidi Roma , Roma 1948 , pp . 10- G . _Matthiae , S . CosmaeDamianoeS . Teodoro : 88 אים , התוכניות , עמ' 137 ואילך . ;( 1957 ) , pp . 1-18 S . Lorenzo f . l . m . ' , Gazette des Beaux-Arts , 49 P . Baldass , 'The Mosaicof the Triumphal Arch of 89 אים , התוכניות , עמ' 139 ואילך . pp . 50 ff . 705-707 ) inS . Maria AntiquainRoma , R 0 mal 96 & , J . _Nordhagen , The FrescoesofJohn VII ( A . D . " 1976 , p . 279 , Taf . 410 , 411 antiken Abendlandes : Kommentar , Wiesbaden F . VJ . Deichm _& nn , Ravenna— Hauptstadtdesspiit- ' °

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help