sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:469

לחלוקה בין פטרוס ופאולוס , בין כנסיית הנימולים וכנסיית הפגאנים , ( אבל רק בחלק התחתון של הפסיפס , שלא שרד . כבר בשנת , 1588 בתקופת הקרדינאל גאטאני , ( Gaetani ) נחתכו שולי הפסיפס ; ואחרי 1595 נהרס חלקו התחתון בעת בניית 'קיבוריום' מעל המזבח . באמצעות רישומים של צ'קוניו ( Ciacconio ) ודה רוסי ( de Rossi ) אפשר להשלים את הפסיפס . מכאן ניתן להבין שבצדו התחתון היתה תהלוכת שיים היוצאת מתוך שתי הערים , ירושלים ובית לחם . בדומה לסרקופאג של מילאנו , כך גם כאן , התיאור הכללי של ירושלים השמימית שברקע משמש למיקום הכללי של הסצינה , ואילו תיאור שתי הערים בחל ק התחתון של הקומפוזיציה נושא משמעות סמלית אחרת , המתקשרת בדמויותיהם של פטרוס ופאולוס . כפי שראינו , המסר של התיאור הוא הדגשת הזהות והשוויון שבין שני הזרמים העיקריים בנצרות הקדומה . ברוח זו יש לפרש את הנוסח ' ) Dominus pacem dat האדון נותן את השלום , ' במקום : j _7 _» , 77 , Dominus legem dat 'האדון נותן את החוק , ( ' המופיע בסנטה קונסטנצה ובתחתית הזהב שבוותיקן — השלום בין שתי הקהילות , שלום הנמצא בידי ישו , בלימוד הבשורה החדשה והחוק החדש שמקורו באמונה ( איגרת פאולוס לרומאים [ טז " . ([ 17 השימוש במלה pax ( שלום ) במקום lex ( חוק ) באחדות מן הק ומפוזיציות המוכרות בשם 'מסירת החוק' מתבסס על טקסטים מן המאה הד , ' המפרשים את איגרות פאולוס ומדגישים את עניין השלום והשוויון בין שני מקורות הנצרות " . הנושא עולה פעמים רבות בכתביהם של אבות הכנסייה המערבית , ובמיוחד אצל אלה מרומא , בהקשר להתגלות ( האפיפאניה , , ( Epiphania תוך הדגשת ההכרה שניתנה לישו גם על ידי אלה שבאו מקרוב , הלא הם הרועים , המסמלים את היהדות , וגם על ידי אלה שבאו מרחוק , המאגים , המסמלים את הפגאנים " . בדיקת ההקשרים האיקונוגראפיים שבהם מופיעים התיאורים האפוקליפטיים של ירושלים באמנות הנוצרית הקדומה העלתה , אפוא , את העובדות הבאות : ( א ) תיאורי ירושלים מופיעים בדרך כלל בצמוד לתיאורי בית לחם _, בליווי תהלוכת שיים היוצאים משערי שתי הערים ונפגשים כמרכז עם דמותו של ישו ( או בדמותו של השה המייצג אותו . ( ( ב ) התיאורים האלה הם רק נספח לתיאור עיקרי , שהוא בדרך כלל מסירת החוק מידי ישו לפטרוס בנוכחות פאולוס . בעניין זה מצאנו שלושה יוצאים מן הכלל : קשת הניצחון של סנטה מריה מאג'ורה , האפסיס של סנטה פוךנציאנה והאפסיס של סן ג'ובאני אין לאטראנו ( לפי השחזור של בודנזיג ורידל . ( גם בשלושת המקרים האלה שייכים הנושאים המתוארים , מכל מקום , לאותה קבוצת נושאים כמו 'מסירת החוק , ' שכן גם הם שומרים על הראשוניות של פטרוס ופאולוס לעומת השליחים האחרים , ועל הצבתם הסימטרית מול ישו או מול החפץ המייצג אותו במרכז ( הכיסא האפוקליפטי או הצלב . ( 14 אים , התוכניות , עמ' 15 . 131 ניקולש , תמונת 'מסירת החוק , ' עמ' Ambrosius , Ad Ephesios , 2 , 14 , ( PL , 17 , col . 379 ) 14 . 64 " למבחר טוב של טקסטים מייצגים ראה : ניקולש , תמונת 'מסירת החוק , ' עמ' . 67

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help