sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:467

( G . A . Weiien ) בשנת " 1961 ושיכלל אותה בךנק ( B . Brenk ) בשנת » ° . 1975 על פי חוקרים אלה מציגים שלושת המפלסים שלבים שונים בקבלת המשיח : למעלה , על ידי היהודים , שמתוכם בא ; במרכז , על ידי הפגאנים ( מיוצגים על ידי המאגים ואפרודיסיוס ;( ולמטה מתוארת ההתלבטות והתגובה של הורדוס . במלים אחרות , קשת הניצחון של סנטה מריה מאג'ורה מתארת את קבלת הנצרות על ידי שני מקורותיה — היהדות והפגאניות . שתי הדמויות המעריצות את הכיסא האפוקליפטי בקודקוד הקומפוזיציה ממחישות את האיזון בין שני הזרמים של הנצרות הקדומה — קהילת הנימולים וקהילת היגויים' ( הפגאנים . ( פטרוס , שהפיץ את תורת ישו בין היהודים , מייצג את כנסיית הנימולים ;( ecciesiaex circumtisione ) ואילו פאולוס _, שהפיצה בקרב הפגאנים , מייצג את כנסיית הגויים . ( ecciesia ex gentibus ) נציגות שני השליחים עם כל הסמליות הכרוכה בה , מקורה באיגרת פאולוס אל הגלטיים ב . 10-7 אין ספק אפוא שגם המרכיבים האחרונים באיקונוגראפיה של קשת הניצחון , דהיינו , תיאורי ירושלים ובית לחם , חייבים להתפרש באותו כיוון . התיאור של ירושלים הנמצא בצד שמאל של קשת הניצחון , מקביל לדמותו של פטרוס ליד הכיסא האפוקליפטי ; לפיכך עומדים גם פאולוס ובית לחם יחד בצר הימני , והם מחזקים זה את זה . האסוציאציה הקבועה בין פטרוס ופאולוס , מצד אחד , לבין ירושלים ובית לחם , מן הצד השני , רומזת להעברת המשמעות הידועה של שתי הדמויות ( כמייצגות את כנסיית הנימולים ואת כנסיית הפגאנים ) אל שתי הערים גם כן . הזהות האמורה מתחזקת משיקולים נוספים : ירושלים היא בירתה הרוחנית של היהדות , מקום בית המקדש , מקום הופעתו של ישו בין חכמי היהודים , מקום צליבתו ותחייתו ; בית לחם היא מקום הולדתו של ישו , המקום שבו זכה להכרתם של המאגים , המסמלים את העולם הפגאני . הזהות הקיימת בתיאור החזותי של שתי הערים ממחישה את רעיון השוויון בין שני הזרמים שהיו קיימים בנצרות הקדומה . תהלוכת השיים , היוצאת משתי נקודות ונפגשת במקום אחד — אצל ישו — מדגישה את שוויונם בפני אלוהים . ההעמדה הסימטרית של פטרוס ופאולוס לצדי ישו היא היא גרעין הקומפוזיציה ונושאת בעיקר המסר . זיהויו של פטרוס עם כנסיית הנימולים ושל פאולוס עם כנסיית הפגאנים בא לידי ביטוי מפורש יותר בכנסייה אחרת ברומא , היא כנסיית סנטה סאבינה , שנבנתה בימי כהונתו של האפיפיור _לןלסטינוס הראשון . ( 432-422 ) בפסיפס שעל הקיר המערבי הפנימי עדיין מתוארות האנשות של שתי הקהילות הנוצריות , המזוהות בכתובות . לפי רישום של צ'אמפיני _, ( Ciampini ) שתי הדמויות של השליחים , פטרוס ופאולוס , תוארו במקור מעל ההאנשות : פטרוס מעל , ecciesia ex circumcisione פאולוס מעל ' . ecciesia ex gentibus 80 G . A . Wellen , _77 >
יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help