sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:460

השלישי שבוי , הרביעי ברקת , החמישי יהלום , השישי אודם , השביעי תרשיש , השמיני שוהם , התשיעי _5 טךה , העשירי נופך , אחד העשר לשם , _שנים העשר אחלמה . _ושנים עשר השערים שתים עשרה מרגליות , כל שער ושער מרגלית אחת , ורחוב העיר זהב מופז כזכוכית בהירה .... ( תרגום פרנץ דליץ . ( ' די לראות את תיאור ירושלים בפסיפס של קשת הניצחון מן המאה הה' בכנסיית סנטה מריה מאג'ורה ברומא ; 430 ) איור _\( 1 כדי להשתכנע שאכן ממחיש התיאור חזותית את הקטע הנ"ל מ'חזון יוחנן , ' ואילו זיקתו למראה ירושלים הארצית רופפת למרי . אם אכן משמש 'חזון יוחנן' מקור לתיאור ירושלים , הרי אין בכך עדיין כדי להסביר את משמעות הופעת התיאור האמור בסנטה מריה מאג'ורה ובמונומנטים האחרים של רומא באותה התקופה . על מנת להגיע לשורש התופעה , עלינו לבדוק ( א ) באיזה הקשר איקונוגראפי מופיע התיאור של ירושלים י ( ב ) מה הרקע ההיסטורי והתיאולוגי להופעת התיאורים האלה ? ההקשר האיקונוגראפי התיאור של ירושלים בקבוצה שלישית זו אינו מופיע , בדרך כלל , לבד , אלא בצירוף תיאור של בית לחם ממול , ושתי הערים מלוות בקבוצות או בתהלוכות של שיים . השיים מסתכלים אל עבר חומות העיר ( כמו בסנטה מריה מאג'ורה , איור ( 1 או , מה שיותר שכיח , הם צועדים אל המרכז , שם נמצא השה האפוקליפטי , תחליף לדמותו של ישו , העומד על הר ציון " . תהלוכת השיים הפונה אל השה האפוקליפטי , על חזית סרקופאג בכנסיית אמבר 1 סיוס הקדוש במילאנו , מקבילה לדמויותיהם של שנים עשר השליחים המקובצים סביב ישו במפלס העליון של הקומפוזיציה ( איור . ( 14 בתיאורים אחרים מצטמצמת הסכימה הקומפוזיציונית הזאת : השיים ( ארבעה במספר ) צועדים אל עבר ישו , העומד על גבעה , שממנה יוצאים ארבעת המעיינות של גן העדן ( פסיפס באפסיס בסנטה קונסטנצה , איור " . ( 15 ברם , הקשר האמור בין תיאורי ירושלים לבין תיאורי בית לחם ותהלוכות השיים אינה תורמת לבירור משמעותם של התיאורים האלה של ירושלים , שכן הצירוף מופיע רק כנספח לסצינות עיקריות אחרות ; כך בסרקופאג ממילאנו , כך גם באפסיס של סנטה קונסטנצה , וכך גם במקרים רבים אחרים . מן ההכרח , אפוא , לברר את משמעותן של הסצינות העיקריות שאליהן נלווים תיאורי ירושלים ובית לחם . מתברר שברוב רובם של המקרים מתלווים תיאורי שתי הערים לסצינת 'מסירת החוק' ( traditio legis ) מידי ישו , העומד במרכז הקומפוזיציה , לידי פטרוס , המופיע בדרך כלל fruhchristlichen und mittelalterlichen Mosaiken in Maggiore , Turin 1956 , p . 236 ; H . Karpp , Die C . Cecchelli , I mosaici della basilica di S . Maria 60 j pi . 27 S . Maria Maggiore zu Rom , Baden-Baden 1966 , בתק , פסיפסים , עמ' . 33 der altchristlichen Plastik _' , ZNW , 33 ( 1934 ) , pp . F . Gerke , 'Der Ursprung der Lammerallegorien in " 1938 , pp . 29 ff . phaniesdeI ' apocalypse dans I'art chre ' tien , Roma 160 ff . ; F . van der Meer _, Maiestas Domini , the _" o- ( 1956 ) , pp . 179-199 Paradies ' , Rivista di archeologia cristiana , 32 Leipzig 1936 ; P . A . Fe \ 'rier , 'Les quatre fleuves du E . Schlee , Die Ikonographie der Paradiesfliisse , "

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help