sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:459

תיאורים סמליים של ירושלים של מעלה התיאורים שסיווגנו בקבוצה השלישית מתארים את ירושלים של מעלה . הם שונים מתיאורי הקבוצה הקודמת גם במראה וגם במוצא הגיאוגראפי , שכן נוצרו בחלק אחר של העולם הנוצרי הקדום . בעוד שהתיאורים של הקבוצה השנייה , המרמזים על ירושלים החדשה דרך המונומנטים הנוצריים שלה , התרכזו , כפי שראינו , באיזור סוריה-ארץ ישראל וחלקם הגדול בירושלים עצמה ( האמפולות , ( מרחיקים אותנו תיאורי הקבוצה השלישית עד לרומא . ההבדל הגיאוגראפי בין שני הטיפוסים האיקונוגראפיים של תיאורי ירושלים בתקופה זו הוא מן הדברים המעניינים ביותר שהתגלו במהלך מחקר זה . השוני במקורן הגיאוגראפי של שתי הקבוצות יש לו השלכות מרחיקות לכת להבנת שני הטיפוסים ותהליך היווצרותם , ובכך ניתן חיזוק נוסף לחלוקה המוצעת כאן . בעוד שתיאורי ירושלים שהזכרנו עד כה מבוססים על האדריכלות הריאלית של העיר הנוצרית שנבנתה מימי קונסטנטינוס ואילך , הרי תיאורי ירושלים בקבוצה השלישית נשענים , בראש ובראשונה , על מקור ספרותי : חזון יוחנן כא : 22-18 , 15-10 ויוליכני ברוח אל הר גדול וגבוה ויראני העיר הגדולה ירושלים הקדושה יורדת מן השמיים מאת האלוהים , ויש לה כבוד אלוהים ואור נוגהה כאבן יקרה מאוד , כאבן _ן _$ פה המבהקת כעין הקרח . ויש לה חומה גדולה וגבוהה , ושנים עשר שערים לה , ועל השערים שנים עשר מלאכים ; ושמות כתובים עליהם , אשר הם שמות שנים עשר שבטי בני ישראל .... ולחומת העיר שנים עשר מוסדות , ועליהם שנים עשר שמות לשנים עשר שליחי השה .... ובנין חומתה אבן ישפה , והעיר זהב מופז , דומה לזכוכית זכה . ומוסדות חומת העיר מורבצות בכל אבני חפץ . המוסד הראשון ישפה , השני ספיר , 58 , 207-248 K . L . Schmidt , 'Jerusalem ais Urbild und Abbild . _קק Eranos-Jahrbuch , 18 ( 1950 ) , ; _קיחנל ( לעיל , הערה . ( 2 " כך בכתב יד יווני מן המאה הט _, ' המכיל את דרשות גתוריוס איש נזיאנזוס ונמצא בספריית האמברוזיאנה במילאנו . ראה : 49-50 ) , I , Paris 1943 , pi . xlviii , 3 Gregoire de Nazianze de I'Ambrosienne ( Ambr . A . Grabar , Lesminiatures du התיאורים של הערצת הצלב משקפים את הליטורגיה הקשורה במקומות הקדושים באיזור , שהיא עצמה ביטוי לפולחן האימפריאלי של המקומות הקדושים . החפצים המרכיבים קבוצה זו של תיאורי ירושלים קשורים במקומות הקדושים של ירושלים ובפולחן שלהם , וככל שהם מסמלים את ירושלים השמימית , הם גם שומרים על זיקה הדוקה לירושלים הארצית ; הם מבטאים בצורה מוחשית מאוד את ההשקפה הנוצרית , הרואה בירושלים הארצית דימוי של ירושלים השמימית . בתקופה שלאחר הכיבוש הערבי של ירושלים תצורף לתיאורי הקבר הקדוש ( המתמעטים והולכים ) כתובת המזהה אותם עם ירושלים . ההסבר לתופעה הזאת נעוץ בניתוק הפוליטי של ירושלים מן העולם הנוצרי ; כתוצאה מכך , הוחלשה הזיקה הבלתי אמצעית למונומנטים שלה ובמקביל עלה ערכם המופשט " . להבדיל , הקבוצה השנייה של תיאורי ירושלים , שבה עסקנו בסעיף זה , מאופיינת יותר מכל על ידי זיקתה למציאות . זה גם ההבדל העיקרי בין תיאורי הקבוצה הזאת ותיאורי הקבוצה השלישית , שבה נעסוק בסעיף הבא — קבוצה המרכזת תיאורים של ירושלים השמימית .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help