sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:455

זה מדובר בכנסיית הקבר הקדוש ; הזהות בין המזבח לבין הקבר עצמו היא עניין ידוע . צורה זו של תיאור הקבר מעידה אולי על השימוש בקופסה כבמיכל ללחם האוכריסט . השאלה שנשאלת לגבי כל היצירות האלה היא . האם יש בתיאורי הקבר הקדוש סמליות נוספת , מעבר לסמליות הקשורה בצליבה ובתחיית ישו ? האם בכך שהם מעתיקים את המבנה הארכיטקטוני הריאלי של גולגותא אל תוך סצינת התחייה , הם מתכוונים לסמל דבר מה מעבר למאורע שבו הם משתלבים ? סביר להניח שהתשובה היא חיובית . מבנה הקבר בסצינות של התחייה מייצג את ירושלים . תיאור עיר באמצעות אחד המונומנטים המוכרים והמייצגים שלה הוא נוהג עתיק . את רומא ייצגו _הפנתיאון , הק 1 ל 1 סיאום או עמודי הניצחון למיניהם . 47 בתקופה הנוצרית הועבר המנהג הזה למבנים נוצריים מייצגים , ובראש ובראשונה אנו מוצאים את מבנה הקבר הקדוש כמייצג את ירושלים . אמנם , מן הראוי לחזור ולהדגיש שמבנה הקבר מופיע בתוך הסצינה : הזיקה הכפולה שלו , למאורע החשוב — והמרכזי באמונה הנוצרית — שהתרחש שם , ולאדריכלות הריאלית של המקום , היא ההופכת איור זה לתיאור מיוחד במינו של ירושלים . מרכיב אחר של כנסיית הקבר הקונסטנטינית היה הצלב הענקי שהתרומם מעל מקום הצליבה בגולגותא ' . גם יסוד זה מופיע לעתים קרובות באותו סוג של יצירות הקשורות בעלייה לרגל . הוא מופיע באמפולות של מונצה ובוביו גם בסצינות הצליבה ללא גופו של ישו ( איור , ( 11 וגם לחוד , בלי ארבעה מעיינות גן העדן , ממחיש את עיקר האמונה הנוצרית : מכלי הייסורים של ישו הפך הצלב לעץ החיים 50 . ( arbor vitae ) ברור , אם כן , שהצלב הוא הסמל המובהק ביותר של הנצרות ושל 48 U . Gnoli , Pianie di Roma , Rome 1941 47 לאור ן ( לעיל , הערה P . Geyer , ltinera Hierosolymitana ( CSEL , 39 ) , 49 . ( 4 154 Prag _, Wien & Leipzig 1898 , pp . 140-141 ; 153-154 ' Lebenszeichen ' _, Miinchen 1961 ; C . Cecchelli , II des Abendlandes , Miinchen 1938 ; idem , Das seine Verwendungin Uturgie , Kunstund Brauchtun R . Bauerreis , Arbor vitae : Der 'Lebensbaum ' und 50 איור . 10 תיאור התחייה על קופסת שנהב , מן המאה הו , ' של המוזיאון המטרופוליטאני , ניו יורק באדיבות המוזיאון המטרופוליטאני בניו יורק

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help