sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:454

ההפשטה , ההשטחה , חוסר העניין בפרופורציות נכונות והעדר יצירת אשליית עומק , הם המאפיינים את סגנון התקופה , והם מנעו מבעלי המלאכה את היכולת לתת העתק מדויק של מבנה הקבר הקדוש . עם זאת , החזרה על מספר יסודות קבועים מעידה שתיאורי הקבר הקדוש המלווים את סצינת התחייה על גבי האמפולות מקורם במבנה קברו של ישו כפי שנתגלה לעיני הצליינים באותה התקופה . מבנה קבר דומה לזה המופיע באמפולות של בוביו מס' 15 ו 16 ובאמפולה מאוסף Dumbarton Oaks בוושינגטון ° י ( הדומה מאוד לשתי האמפולות מבוכיו ; איור ( 7 מתואר גם בציור על גבי החלק הפנימי של מכסה קופסת שרידים קדושים ( reiiquiarium ) מן הוותיקן ( איור " . ( 8 גם קופסה זו שייכת לאסכולה המקומית , הסורית ארצישראלית , במאה הר או הז . ' שילוב מבנים המציינים את המקום הקדוש בסצינות מחיי ישו הקשורות באותו מקום" מציב בפני המחקר את אחת השאלות המעניינות ביותר באיקונוגראפיה הנוצרית , שמשמעותה עדיין אינה מחוורת " . האמפולות והציור על קופסת השרידים הקדושים מן הווטיקן מעידים על מסורת משותפת של תיאור הקבר הקדוש , למרות ההבדלים ( הלא משמעותיים ) שביניהם . ביצירות אחרות פרי אותה מאה ואותה סביבה נראה הקבר הקדוש בתמונת התחייה בצורה אחרת לגמרי : בכתב היד הסורי , שנכתב כשנת 586 במנזר יוחנן הקדוש בזגכה ( Zagba ) על ידי נזיר בשם ךבולה _, ( Rabbuia ) הנמצא בספריית הלאורנציאנה בפירנצה , ( cod . Piut . 1 , 56 ) מופיע מבנה הקבר מתחת לצלב ( איור , ( 9 והוא נראה שונה מן המבנים שעל גבי האמפולות . לעומת זאת , הוא מתאר תופעה 'מקומית' אחרת — האבן שהתגלגלה מחוץ לקבר , המתוארת גם על ידי עולה הרגל מפיאצ'נצה ' ) אנטונינוס' מפלקנטיה , סביב . ( 570 בצדק הוסק במחקר שמקום קדוש אחד עשוי ליצור יותר מאב טיפוס איקונוגראפי אחד , ושכל אב טיפוס מטעים היבט אחר של המקום . גם על גבי קופסת שנהב עגולה מן המוזיאון המטרופוליטאני בניו יורק ( איור 46 ( 10 מתקרבות שתי המריות אל מבנה , אך הוא שונה מאלה המופיעים על גבי האמפולות ; הוא מוגבה על מדרגות ובגגו שלוש כיפות , הנתמכות על ארבעה עמודים ; בתוך הקשת האמצעית , שהיא הרחבה ביותר , עומד מזבח , ומעליו מנורה ; בשתי הקשתות החיצוניות והצרות נראים וילונות . המבנה דומה לקיבוריום ומייצג כנסייה בצורה מופשטת . במקרה 40 ראה הערה 37 והספרות המצוינת שם . undihr Schatz , Frtiburg 1908 , pp . 113 ff ., fig . 59 ; Grisar , Die romische Kapelle Sancta Sanctorum Monuments Piot , 15 ( 1906 ) , p . 97 , pi . XIV , 2 ; H . P . Lauer _, 'Le tre _" sor du Sancta Sanctorum , 41 ; Bonn & Dusseidorf 1926 , pp . 151 ff . Gebunstag von Paul Clemen , 31 . Oktober 1926 , Seligman ( eds . ) , Festschrift zum sechzigsten Sanctorum ' , W . Worringer , H . Reiners and L . C . R . Morey _, 'The Painted Panel from Sancta וייצמן , מקומות קדושים , עמ' 35 ואילך . 42 כמובן , התופעה לא רק קשורה בקבר הקדוש , אלא מאפיינת גם סצינות אחרות המתארות מאורעות מחיי ישו , ובמיוחד הלידה . ראה : גראבאר , אמפולות , עמ' ; 19 וייצמן , מקומות קדושים . " גראבאר , אמפולות , עמ' . 66 j ? _aM /// a \ 964 , pp . \ 39 ff . ; K . _'Weilzmann , Late Antiqueand Leroy , Lesmanuscritssyriaquesapeintures , Paris Gospels ( facsimile ) , Olten & Lausanne 1959 ; J . C . Cecchelli , G . Furlani & M . Salmi , 77 k 45 pp . 97-106 , pis . 34-39 Early ChristianBookIllumination , London 19 V , וייצמן , מקומות קדושים , עמ' . 48 , 42 ' מס' קטלוגי . 17 . 190 . 57 ראה : וייצמן , עידן הרוחניות , מס' Mittelalters , Mainz 1976 , no . 177 Elfenbeinarbeiten der Spdtantike und desfruhen schrift F . Gerke , Baden-Baden 1962 , p . 85 ; idem , fruhchristiicher Pyxiden' , J . A . Schmoii ( ed . ) , F _«/ - W . F . Volbach , 'Zur Lokalisierung ; 520

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help