sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:448

החבויה בפסיפס כולו . תיאור זה , המזוהה בכתובת 'העיר הקדושה , ' ותיאורה של _קסטרון מפאה , היא אום אל רסס עצמה , הוצאו משורת הערים על פי מיקומן היחסי והועמדו בראש הטורים הצפוני והדרומי במסגרת החיצונית , דהיינו , במקום הקרוב ביותר לאפסיס הכנסייה . יתר הערים המתוארות בריצפת הפסיפס הזאת היו מרכזים כנסייתיים חשובים בארץ ישראל , עבר הירדן ומצרים בתקופה הביזאנטית . תיאוריהן נתפסו כחלק מן העולם הנוצרי , בצד נופי המים , החיות ופירות האדמה , בעוד שהבלטת תיאורה של ירושלים מעניקה לקומפוזיציה כולה אוריינטאציה אסכטולוגית . הבלטת קסטרון מפאה בשווה לירושלים מביעה את שאיפותיה של הכנסייה המקומית , האחראית על עיטור הכנסייה — תופעה מובנת ומוכרת באמונה הנוצרית בכלל ובעבר הירדן בפרט " . כל התיאורים של ירושלים הנוצרית מציינים את מרכזיותו של הקבר הקדוש בתוכה ו פסיפסי עבר הירדן עושים זאת באמצעים חזותיים 1 אחרים עושים זאת במלים . כבר ראשוני הצליינים הנוצריים מדווחים על הימצאות 'טבור העולם' , ( omphalos ) באטריום הפנימי של הכנסייה הק ונסטנטינית , בקירבת פיסגת הגולגותא , בין האנסטסיס לבין המרטיריום ( הבסיליקה שבמזרח לקבר ולגולגותה " . ( בתודעתם של הנוצרים זהה מרכז היקום עם מרכזה של ירושלים הארצית . מפת מידבא משקפת בצורה מוחשית ביותר את הדעות המקובלות בקרב הנצרות הקדומה על ירושלים החדשה ועל מייסדה , דעות שהנחו גם את הקיסר קונסטנטינוס בבחירת המקום לבנייתה של כנסיית הקבר . העלייה לרגל _לא _^ ישראל של הנזיר ארקולף , המתוארת על ידי אדמנאנוס , חשובה בעיקר בזכות השרטוטים שבהם מלווה התיאור המילולי , שרטוטים אלו הם מקור חשוב , לפעמים בלעדי , לשחזור המראה המקורי של מבנים שעליהם אין לנו ידיעות נוספות , להוציא את התיאורים , או שהגיעו אלינו בלבוש ארכיטקטוני מתקופה מאוחרת יותר . החיבור נכתב כפי הנראה לאחר 680 ובכך הוא חורג מעט מגבול הזמן העליון שהוצב לדיונים בכרך זה . אף על פי כן ראוי לכלול אותו בדיון , שכן ארקולף מייצג סוג של חיבורים שהיה קיים , כנראה , גם קודם לכן . תיאורי עליות לרגל של נוצרים לירושלים קיימים כבר כתחילת התקופה הקונסטנטינית _pxj הקודש . 'הנוסע מבורדו' ( 333 ) הוא הראשון שתיאורו שרד לידינו . לאחר מכן , ובמיוחד לקראת סוף המאה הד , ' מתרבים והולכים תיאורי העלייה לרגל . בדרך כלל מתארים עולי הרגל את המאורעות שהיו קשורים במקום הקדוש , ולא את המבנה שראו מול עיניהם ; ואם בכל זאת מצויים תיאורים של מבנים , הרי מידת הדיוק ותשומת הלב למראה הארכיטקטוני של המקום הקדוש תלויים באישיותו , בכשרונו , ובאינטרסים של כל צליין _וצליין . ייתכן שעוד לפני ארקולף חוברו ואוירו תיאורי מסעות 21 גם מפת מידבא מבליטה את תיאורה של העיר מידבא ביחס לירושלים , וגם הפסיפס בכנסיית האקרופוליס במעין ( כ 8 ק"מ דרומית מזרחית למידבא , ( מן השנים , 720-719 מראה מגמה דומה . ראה : רחמילביץ , שם , עמ' . 45-34 lieux saints ' , Cahiers arche ' ologiques , I ( 1945 ) , pp . A . Piganiol , _'LTie ' misphairion et l ' omphalos des 19 7-14 30 ראה הטקסט : ארקול ף ( מהדורת מיהן ) ואיורים מעל עמ' ; 63 . 47 ארקול ף ( מהדורת בילו , ( עמ' Leipzig 1917 Heiligen Lande , trans . P . Mickley , 1-11 , Arculf , Eines Pilgers Reise nach dem . 234—175 . על התוכניות שלו ובמיוחד על תוכניות ירושלים , ראה : , _pnrf ?? ' ?]; den \ ZDPV , 14 ( 1891 ) , pp . 91 ff _., pl . 3 zur Palastinakunde aus dem 7 . bis 16 . Jahrhun- salem , Gotha 1857 ; R . Rohricht , 'Karten und Plane T . Tobler , Planographie von Jeru- צליינים , נספח , 4 עמ' . 197-193

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help