sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:446

ירושלים בתקופה הביזאנטית מראה כי מפת מידבא מצטיינת במיקום היחסי של המונומנטים ( ראה מפת התקופה הביזאנטית , בסוף הספר . ( אף על פי שמבחינת שיטת התיאור אין ירושלים נבדלת מיתר הערים הגדולות המתוארות במפת מידבא " , הצגתה היא המפורטת ביותר ותיאורה במפה נראה קרוב ביותר למציאות של אותה תקופה . אחד ההבדלים הבולטים ביותר בין המפה המודרנית המשחזרת את ירושלים בתקופה הביזאנטית לבין מפת מידבא הוא מיקומה של כנסיית הקבר . במפת מידבא 'הועתקה' כנסיית הקבר מעט דרומה ממקומה האמיתי , בכוונה ברורה 'לקרב' אותה להצטלבות בין הרחובות הראשיים , הקארדו ודקומנוס , במקום שאולי היה בנוי בו טטראפילון , ובכך למקמה באופן מלאכותי במרכזה האידיאלי של העיר . ייתכן שמפת מידבא משקפת נאמנה את כוונתם של מייסדי כנסיית הקבר , אולם אלה לא יכלו לממשה בשל המצב הטופוגראפי של העיר . ברם , הקירבה למרכז העיר ומיקומה של כנסיית הקבר לצד הפורום של איליה קפיטולינה והקארדו מעידים בעליל על הכוונות הזהות שהיו למייסדי כנסיית הקבר ולאמנים של מפת מידבא : אלה גם אלה ראו באנסטסיס ( המבנה העגול המתרומם מעל קברו של ישו ) את קברו של מייסד ( conditor ) ירושלים החדשה , העיר שעליה נסבה הנבואה ( חזון יוחנן כא , ( 2 שקמה על הריסותיה של ירושלים העתיקה שחרבה " . אוסביוס מעיד על כוונתו המקורית של קונסטנטינוס הגדול , לבנות את כנסיית הקבר במרכז הבירה היהודית , 15 ואילו מדברי סוקראטס אנו למדים על הזהות בין הקדשתה של כנסיית הקבר לבין ייסודה של ירושלים החדשה " . התפיסה האמורה " מושתתת על מסורת עתיקת ימים שעל פיה קברו את הגיבורים המקומיים במרכזן של ערי יוון העתיקה " . רומא העתיקה המשיכה ושיכללה את המסורת היוונית : על פי המסורת הרומית , קביעת שני הצירים הראשיים של העיר בעת טקס ייסודה היא קביעה אלוהית " : בקירבת מקום ההצטלבות נקברים מייסדי העיר . כך רומולוס ברומא , כך דיוקלטיאנוס בספלטו ( כיום ספליט בקרואטיה . ( קונסטנטינוס עצמו בנה את קברו ' ) כנסיית השליחים הקדושים ( ' בעיר שהוא ייסד , ביזאנטיון , היא קונסטנטינופוליס . הקבר נבנה במרכזה האידיאלי של העיר , על הגבעה הגבוהה ביותר באיזור , 13 שם , עמ' 21 ואילך . 14 י' פראוור ' , ירושלים בתפיסת הנצרות והיהדות בימי הביניים המוקדמים , ' קתדרה , 17 ( תשמ"א , ( עמ' , 50-48 _ישמ ספרות נוספת Hagiographic Commemoration ' , S _/ _udi A / _erfi ' _eva / 1 , ofConstantine the Great in the West : Sources and A . Under , 'The Myth , et d'histoire , 54 ( 1976 ) , pp . 1019-1060 Constantine the Great ' , Revue beige dephilologie 'Ecclesia and Synagoga in the Medieval Myth of 16 ( 1975 ) , pp . 43-95 , esp . pp . 53-57 ; idem , " tricennalibushabita , 9 ( PG , 20 , col . 1362 ) Eusebius , De laudibus Constantini oratio in ejus 15 סוקראטס 17 , 1 , _#£ , ו 33 ( עמודות 163 , 118 ואילך . ( reliquesetl ' art chre ' tienantique , I , Paris 1946 , pp . A . Grabar _, Martyrium : recherches sur le culte des 17 himmlisches Jerusalem und die Mythe vom W . Muller , Die heilige Stadt : Roma quadrata , " chte , I , Leipzig 1902 , p . 62 E . Kornemann , Klio : Beilrage zur alien Geschi- s . Eitren , 'Heros \ _/? £ , 8 , 1 , 1912 , cols . 1140-1141 ; " 234-244 J 0 Weltnabel , Stuttgart 1961 , pp . 9-51 על קבר רומולוס ראה : ; und Fortschritte , 15 ( 1939 ) , pp . 425 ff . tus Mausoleum : Ein Romulusgrab' , Forschungen E . Kornemann , 'Das Augus- על קבר Paiast , Zagreb 1868 J . & I . Marascovic , Diokletians : _DIM _^ _pin

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help