sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:444

ק רטוגראפיה ואיורים בספרות עולי הרגל תיאורי הקבוצה הראשונה מתאפיינים בכך שהם הקרובים ביותר למראה המציאותי של ירושלים הנוצרית . יש להדגיש שהחלוקה המשולשת שנזכרה לעיל אינה נשענת רק על מידת הדמיון בין התיאורים לבין ירושלים הארצית כפי שהיתה במציאות , אלא גם על קריטריונים של מטרת היצירה , התוכן וההקשר שבו מופיע התיאור . באשר לתיאורים כוללניים של ירושלים כעיר או תיאורי מונומנטים המייצגים אותה , הקרובים ביותר למציאות — החשוב בהם הוא ללא ספק זה שבמפת מידבא . במקום שני באים תיאורי מבנים בספר המסע לארץ הקודש של הנזיר ארקולף , ( Arculf ) שנכתב על ידי אב המנזר אדמנאנוס . ( Adamnanus ) מפת הפסיפס על הרצפה בכנסייה במידבא ( המחצית השנייה של המאה הו ( ' נתגלתה בסוף המאה הקודמת , וזכתה לפירושים ומאמרים רבים . הפסיפס ממידבא מציג את מפת ארץ ישראל לאור התנ"ך והברית החדשה , הוא היחיד בסוגו שהגיע לידינו . 10 מפת מידבא מבוססת על מפות קודמות ועל תאורים של 'ארץ הקודש' בספרות , בראש ובראשונה על ספר ה'אונומאסטיקוך של אב הכנסייה אוסביוס מקיסריה ( ראשית המאה הד , ( ' המעודכן על פי המהדורה הלטינית של היירונימוס ( סוף המאה הד' — התחלת המאה הה . ( ' המפה ממוקמת בטךנספט של הכנסייה והיא פונה מזרחה . 9 הדיון הרחב והטוב כיותר נכתב על ידי אבי יונה בשנת , 1953 מפת מידבא — תרגום ופירוש _> וב 1954 ביתר הרחבה כאנגלית , ( ושם ספרות קודמת בעמ' 7 , 95 , ( 1988 ) , pp . 519-542 cosmographie , anachronisme et propagande ' , RB P . Donceel-Voute , 'La carte de Madaba : : OJ _HXTl יאה גם לעיל , עמ' , 351-342 ושם ספרות נוספת . 10 מפת מידבא עדיין שומרת על מקומה הייחודי , למרות גילוים בעשור האחרון של פסיפסים נוספים בעבר הירדן המעוטרים בשפע של תיאורי ערים מן האזור . על פסיפסים אלו ראה . . of Jordan , Amman 1993 M . Picciriiio _, The Mosaics וראה גם : H . Maguire , 43 ) , University Park , Pennsylvania 1987 Byzantine Art ( Monographs on the Fine Arts , Earth and Ocean : The Terrestrial World in Early תיאורי ירושלים באמנות הנוצרית הקדומה מתחלקים לשלוש קבוצות , וכל קבוצה מסמנת דרגה שונה בסולם המקשר בין ירושלים הארצית לבין ירושלים השמימית , החלוקה עצמה וסדר הצגת הקבוצות אץ להם השלכה לגבי הכרונולוגיה של היצירות ואינם מבטאים היירארכיה כלשהי מבחינת חשיבותן , אלא משקפים דעות שונות על ירושלים שרווחו בנצרות הקדומה . העדפת טיפוס איקונוגראפי זה או אחר עשויה ללמד על מקור ועל סביבה אמנותית מסוימת , והיא מלווה על פי רוב בהקשרים איקונוגראפיים מיוחדים . מיון נכון של התיאורים הרבים של ירושלים הוא הכרחי אפוא להיסטוריון האמנות בפרט ולהיסטוריון התקופה בכלל . שלוש הקבוצות האמורות הן כדלקמן . ( א ) תיאורים קרטוגראפיים ואיורים בספרים ומדריכים של עולי הרגל לארץ הקודש . ( ב ) תיאורי אתרים מקודשים בודדים , המייצגים את ירושלים בתוך סצינות הקשורות באתרים אלו ובזיקה למאורעות שהפכו אותם למקומות קדושים . ( loca sancta ) ( ג ) תיאורים סמליים של ירושלים של מעלה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help