sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:443

ופירושים שונים והתייצבות , והמגמות השונות האלה משתקפות בתיאוריה של ירושלים באמנות התקופה . מרכיב שני בתיאורי ירושלים באמנות הנוצרית הוא מימד ה'שטח : ' לעתים מוצגת העיר בכללותה , לעתים מוצגים רק מבנים בודדים , המסמלים את ירושלים — בראש ובראשונה כנסיית הקבר . שתי השיטות בתיאורים הנוצריים של ירושלים בפרט ובתיאורי ערים בימי הביניים בכלל התפתחו והתקיימו זו בצד זו כבר באמנות העתיקה ובמיוחד בתקופה הרומית . מן הראוי לפרט ולהסביר שתי שיטות אלו . ( א ) השיטה הראשונה היא תיאור סטריאוטיפי של העיר , שמקורו בקרטוגראפיה ובנומיסמאטיקה . תיאור סכימאטי זה כולל חומה בצורת משושה , ובה מגדלי פינה ושער . בתוך החומה מבנים , שגודלם מוגזם יחסית לחומה . ויש לה מעט קשר למראה האמיתי והמציאותי של העיר ( שהיה עתיד להיות מקור השראה לאמנים רק במאה הי"ז . ( בימי הביניים עשו האמנים שימוש בסכימה הזאת ואף הביאו אותה לידי הפשטה גדולה עוד יותר . היא אשר שימשה בסיס לתיאורי 'ירושלים השמימית' בתקופה הנוצרית הקדומה ובימי הביניים , אם כי בתוספת עיטורים , כגון אבנים יקרות , על פי חזון יוחנן כא -2כב 5 ( איור . ( 1 בשל מעמדה המרכזי של העיר נעשו תיאורי ירושלים מימי הביניים מקור לתיאורי ערים אחרות באותה תקופה , שהעמידו את עצמן כחיקוי לירושלים השמימית . ( ב ) שיטה קדומה אחרת לציין את נוכחות העיר באיור נשענה על בחירת 'נציג . ' נציג זה יכול להיות האנשה ( אמצעי פחות מקובל בימי הביניים , ( או אחד מן המונומנטים המפורסמים והמוכרים בעיר ( דרך שנמצא לה המשך מכובד בימי הביניים . ( מחקרנו העלה שיש הבדל משמעותי בין שתי השיטות ושהבחירה בין השיטה הראשונה או השנייה בתיאורי ירושלים לא היתה מקרית ; היתה התאמה מלאה בין השיטה ובין מגמות האומן והמסרים שרצה להעביר ביצירתו . השיטה תואמת גם את החלוקה לטיפוסים איקונוגראפיים והיא פועל יוצא של ההקשרים האיקונוגראפיים שבהם מופיעים תיאורי ירושלים . קיימת שיטה שלישית . היא תיאור עיר באמצעות האנשה ; אך לא נעסוק בה כאן . על שיטת תיאור זו ראה : Representation and Identification of Cities on l ' art du Moyen Age , Paris 1954 ; R . Jacoby , 'The 228 ; P . Lavedan , Representations des villes dans auf antike Munzen ' , Antike , 12 ( 1936 ) , pp . 207- J . Liegle , 'Architekturbilder Assyrian Reliefs' , IEJ , 41 ( 1991 ) , pp . 1 12-131 622 ); 1 . Ehrensperger-Katz , 'Les _representations des / _Wmem . 5 , I , Princeton 1947 ( esp . pp . 615 , 618- Haven 1938 , pp . 341-35 l ; D . Levi , Antioch Mosaic Mosaics : Gerasa , City of the Decapolis , New F . M . Biebel , The Walled Citiesof the Gerasa der Toskana , Berlin 1953 W . Braunfels , _Mittelalterliche Stadtbaukunst in * ( 1969 ) , pp . 1-27 derive _' es byzantines ' , Cahiers arche ' ologiques , 19 villes fortifie ' es dans l'art _paleochrdtien et leurs י K . Weitzmann , The Joshua Roll : A Workof the index , 'Personifications' Illumination , 3 ) , Princeton 1948 , pis . 19-21 and Macedonian Renaissance ( Studies in Manuscript 8 ברומא העתיקה השתמשו במונומנטים עירוניים שזכו לתיאורים נפרדים רבים כנציגים של העיר ( _הקיליסיאום , הפנתיאון או עמודי הניצחון השונים . (

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help