sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:434

חשיבות , בעיקר בשל ה'תוספות' ( scholia ) שחיבר לכתבי פסאודו דיוניסוס . ב'תוספות' אלו , שהשפיעו על מאקסימוס 'המוודה , ' מדבר יוהנס על האוריגניסטים כעל בני דורו ומתקיף בעיקר את עמדתם בדבר תחיית הנשמה לבדה ונפילת 'הרוחות' בתהליך הבריאה הרוחנית . גישה זו של יוהנס היתה מטענו האינטלקטואלי העיקרי של קירילוס הצעיר כאשר מילא אחר מצוות 'ההפיכה לזר' ( xeniteia ) ועזב את עיר מולדתו בשנת , 543 כרי לגלות למדבר יהודה . בירושלים השתתף קירילוס בחנוכת כנסיית הניאה , הכנסייה החדשה שבנה יוסטיניאנוס על שם מרים הקדושה , והצטרף למנזר של אותימיוס . ידוע שהגיע לאחר מכן ללאורה של קלמוץ , ליד הירדן . זמן קצר לאחר מכן חלה , עזב את הלאורה וחזר לעשר שנים למנזר של אותימיוס . ( באותה תקופה הגיע המאבק בין אוריגניסטים לאורתודוקסים בארץ לשיאו ( . רק בשנת , 555 והוא אז כבן שלושים , השתקע סופית בלאורה החדשה , ועמו רשימותיו על אודות סבא ואותימיוס , ששימשו יסוד לביוגראפיות שלו . קירילוס מת מעט אחרי שנת . 559 ראוי לציון שיוהנס מוסכוס , שחי באותו המדבר זמן לא רב אחריו , אינו מזכירו בספרו 'השדה הרוחני' ונדמה שלא הכירו : מטרת עבודתו הספרותית של קירילוס היתה לפאר ולרומם את הפטריארכיה של ירושלים ולהבטיח את מעמדה באימפריה . בחיבוריו הוא מעביר לפנינו את מהלכם העיקרי של דברי ימי הנזירות ממקורותיה לארץ ישראל . בראש כתביו יש למנות שני חיבורים גדולים , הקשורים זה בזה בקשר הדוק : 'חיי אותימיוס' ו'חיי סבא . ' ברור שקירילוס כתב שני חיבורים אלו בעת ובעונה אחת , ולמעשה מדובר בקובץ אחד בשני חלקים , שניהם מוקדשים לאדם אחד , הנזיר אבא גיאורגיוס ו ! כתיבתם הסתיימה בשנת , 556 בלאורה החדשה . בין חיבוריו האחרים של קירילוס : 'חיי יוהנס הסיכסטס , ' 'חיי קיריאקוס ' , ' חיי תיאודוסיוס , ' 'חיי תיאוגניוס' ו'חיי אבראמיוס " . ' ( החיבור האחרון שרד במלואו רק בגירסתו הערבית ( . מן הראוי לציין שאין בין שבעת גיבוריו אפילו נזיר אחד יליד פלסטינה . אלו הם זרים משכילים , שנולדו בדרך כלל למשפחות אמידות וחשובות , בעלות השכלה יוונית . למרות הדגש ששם קירילוס על נסים , ולמרות סגנונו הפשוט , ברור שלא היה פחות משכיל מאויביו האוריגניסטים . כמוהם היה אינטלקטואל , שקיבל חינוך טוב בנעוריו ומצא במנזרים חברה משכילה . השכלה זאת היתה השכלה נוצרית ; רק פעם אחת מזכיר קירילוס מחבר פגאני . הוא הכיר את קודמיו והשתמש בעבודתם . כך הצליח למזג בין הסגנונות הספרותיים השונים שרווחו בזמנו : בין הדגש האסקטי של הספרות ההגיוגראפית הנזירית ( כגון 'חיי אנטוניוס , ' והכרוניקה הנזירית שב'חיי פאכומיוס ( ' לבין התיאור הרגיונאלי של הנזירות ( כגון בהיסטוריה של פילותיאוס ושל תיאודורטוס . ( באמצעות ריבוי זה של מקורות ודוגמאות יכול היה קירילוס ליצור יצירה שהיא _אסלןטית והיסטורית כאחת . כאמור , הוא ניצל את כתיבתו גם להעלאת קרנה של ירושלים בין אלכסנדריה לאנטיוכיה , ולבקשת תמיכה ישירה מצד הקיסר יוסטיניאנוס . 40 ראה מסקנותיו של פלוזן , נס והיסטוריה , עמ' . 217-215 י * חיבורים אלה זכו למהדורה מצוינת בידי א' שווארץ ולתרגום צרפתי של א"ז' פסטיז'יאר ; ראה הרשימה הביבליוגראפית בסוף הספר . " כך פלוזן , נס והיסטוריה , עמ' . 85-84

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help