sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:431

לא מעט נזירי מדבר יהודה , כעדותו של קירילוס מסקיתופוליס . דוגמה ברורה לכך היא מדיניותו של הפטריארך אליאס , ( 516-494 ) ידידו של אותימיוס _, שהצליח בעזרתו ובעזרת סבא , בשלהי המאה הה' ובתחילת המאה הו , ' להקים מעוז כלקדוני חזק שעמד בפני כל התקפותיו של הקיסר המונופיסיטי אנסטאסיוס . באותה תקופה גם התעורר הוויכוח סביב מסמך פיוס ואיחוד ( henotikon ) שפורסם בשנת 482 על ידי הקיסר reel בשנת 512 כתב סוורוס מאנטיוכיה , התיאולוג המונופיסיטי החריף ביותר , מכתב לפטריארך אליאס , ובו דרש גינוי חד משמעי של ועידת כלקדון . משבוששה התשובה המבוקשת לבוא שלח סוורוס מכתב נוסף , בתמיכת כוחות הצבא . ראשי הנזירים סבא ותיאודוסיוס , מלווים באבות מנזרי המדבר ובנזירים רבים , עלו לירושלים בשנת 516 ובתמיכת תושבי העיר קיללו את סוורוס ואת תומכיו . מאוחר יותר , בשנת , 518 בהקשר דומה , כתבו הנזירים לקיסר אנסטאסיוס מכתב ובו הסבירו את סגוליותם של ירושלים ושל המקומות הקדושים ואת משמעותם עבורם . חשיבותו של המסמך בכך שבו משתמשים הנזירים בפירוש — אולי לראשונה — בביטוי 'ארץ הקודש' ככינוי לארץ ישראל , ולא רק במושג 'המקומות הקדושים . ' מכתב חשוב זה מדגים את הניצחון האורתודוקסי הכלקדוני בארץ ישראל . מן הראוי לציין כי הניצחון היה שלם רק בארץ ישראל ובסיני , ואילו סוריה ומצרים עמדו בנאמנותן למונופיסיטיות . במהלך המאה הו' נמשכו הוויכוחים הגדולים , מורשת העבר , סביב הבעיות הכריסטולוגיות והתפיסות האוריגניסטיות " . תולדות האוריגניזם בארץ ישראל קשורות באופן הדוק להתפתחות הנזירות , ואף כאן כתביו ההגיוגראפיים של קירילוס הם מקור הידע העיקרי . בתחילת המאה הו' התמרדו כמה מנזירי 'הלאורה הגדולה , ' היא מנזר 'מר סבא , ' עזבו את המנזר והקימו מנזר אחר ליד תקוע , הוא 'הלאורה החדשה . ' לאחר זמן מה קיבלו את ברכתו של סבא , אשר ממנזרו הסתלקו . ( 507 ) 'הלאורה החדשה' היתה עד מהרה למעוזו של האוריגניזם . הפרטים ידועים לנו מספר 'חיי סבא' של קירילוס , שהיה עד מהימן למרות התנגדותו החריפה לאוריגניזם " . 49 ראה שנבורן , סופרוניוס מירושלים , עמ' 31 ואילך ; וכן : p . 110 D . Chitty , The Desert a City , London 1966 , 50 המכתב מובא אצל קירילוס מסקיתופוליס , חיי סבא , 57 ( עמ' ;( 157- 152 פסטיז'יאר , עמ' . 85-82 וראה : שנברון , סופרוניס מירושלים , עמ' . 39 באותה שנה , , 518 נסע סבא לסקיתופוליס ושם הכיר את אביו של קירילוס , שעתיד היה לכתוב את ההגיוגראפיה שלו . על מושג 'ארץ הקודש , ' ראה : . cols . 684-694 Land' , Theologische Real-Enzyklopadie , XIV , r . wilken , 'Heiiiges וראה עכשיו וילקן , הארץ הקדושה . 51 כפי שמעיר א' גיומון , אין קשר הכרחי בין מונופיסיטיות לאוריגניזם , אם כי אפשר להבחין לעתים ביחסים — אולי לא מקריים — בי ן שני הזרמים . אכן , לשני הזרמים , יורשי התיאולוגיה _האלכסנדרונית , היה אויב משותף , הוא _תיאודורוס ממופסואסטיה ותלמידיו ; ראה : . ( Palristica Sorbonensia , 5 ) , Paris 1962 , p . 173 I'histoire de I'Orige ' nisme des Grecs et les Syriens Les'Kephalaia gnostica ' d'Evagre le Pontique et a . Guiiiaumont , על הפולמוס האוריגניסטי בארץ ישראל , ראה , Debate , Princeton 1992 Cultural Construction of an Early Christian E . A . Clark , The Origenist Controversy : 771 £ פטריך , נזירות מדבר יהודה , עמ' . 283-272 י _$ חיי סבא , 36 ( עמ' ;( 125-122 פסטיז'יאר , עמ' . 51-49 וראה : גיומון ( לעיל , הערה , ( 51 עמ' . 133-128

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help