sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:430

ספרות ופוליטיקה — רישומה של המחלוקת הכלקרונית בתיאולוגיה ובספרות אין אפשרות לסקור כאן , ולו בקצרה , את כל הגלים שהכו בארץ ישראל החלטותיה של ועידת כלקדון ותוצאותיה של המדיניות הקיסרית . נדמה שהפטריארכים של ירושלים השתדלו לשמור על שלום בית בין תומכי שני הצדדים ולא להתערב בוויכוחים התיאולוגיים המדיניים שזיעזעו מרכזים אחרים . 47 מסיבה זו ניסו להגיע לפשרות ; כך עולה מדרשה של הפטריארך מרטיריוס ( שנישאה אחרי שנת , ( 478 שבה הוא מתייחס רק לשלוש הוועידות הקודמות ( ניקיאה , קונסטנטינופוליס ואפסוס ) ומקלל כל מי שילמד משהו אחר או יסטה _מסיכומיהן . ברור שאין לנתק את היצירה הספרותית התיאולוגית מהפוליטיקה הכנסייתית הקיסרית . מגמה נייטראליסטית זו הביאה כבר לפני סוף המאה הה , ' ובצורה חד משמעית וסופית במאה הו , ' להפיכת הפטריארכיה הירושלמית למעוז האורתודוקסיה במזרח , הנוטה למונופיסיטיות . בתהליך זה סייעו 44 על פטרוס האיברי ומפעלו ראה , למשל : פרונה , כנסיית ארץ ישראל , עמ' . 139-116 לטקסט הסורי ראה : פטרוס האיברי . על הגיאורגים בירושלים , ראה R . ? י * ראה , למשל , סיכום אצל שנבורן , סופרוניוס מירושלים , עמ' . 32 48 הדרשה שרדה בתרגום סורי , ב'היסטוריה הכנסייתית' של הריטור זכריה . לתרגום גרמני ראה : G . Kru ' ger , Die sogenannteKirchengeschichte des K . Ahrens & O . Bardenhewer , _Gescfticfae o'er a / ifcirc / _1- : ! 7 X _1 45 lichen ent , 16 ( 1913 ) , pp . 32-38 , 211-219 Janin , 'Les Georgiens a _Jerusalem ' , Echos d'Ori- . Zacharias Rhetor , Leipzig 1899 , pp . 69-70 _l 1 rV 7 _JT 7 bXiH Era _ ibid ., 88 , p . 164 _Scripfonw _Syri Ser . 3 , 5 ) , Paris 1919 . pp . 237-238 ; Ecclesiastica , ed . E . W . Brooks , 11 , { CSCO , 84 : , _^^^^^ Zacharias Rhetor Afr / a / : _w / 7 89 ( 1971 ) , pp . 113-142 Thdognios , pr _£ tre de Jerusalem ( vers 460 )' , AB , J . Noret , 'Une homelie inedite sur les Rameaux par 46 Literatur , IV , Freiburg 1924 , p . 308 חיבור חשוב זה מוסר לנו מידע רב על ירושלים באותה התקופה ומשלים בנקודות רבות את עדותה של הנוסעת הידועה אגריה . על גרונטיוס עצמו אנו יודעים מחיבור חשוב אחר , 'חיי פטרוס האיברי , ' המשבח אותו ואת פעולתו בירושלים . גרונטיוס היה לגיבורם של המונופיסיטים בירושלים . פטרוס עצמו היה דמות מרכזית בנצרות בארץ במאה הה . ' הנסיך האיברי , נברנוגיוס שמו המקורי , הגיע מקונסטנטינופוליס לירושלים בשנת 467 לערך , והקים מנזר משלו ב'מגדל דוד . ' מאוחר יותר מונה לבישוף מונופיסיטי ואירגן את המרד המונופיסיטי בארץ , ובמיוחד בדרומה . ברם , דמות חשובה זו לא הותירה אחריה כל כתבים " . דמות מונופיסיטית אחרת היא זו של תיאודוסיוס מירושלים , שהיה פטריארך נגדי בסביבות . 453 אולי אפשר לייחס לו נאום על גיאורגיוס המרטיר , ששרד בקופטית . לפני כמה שנים פורסמה לראשונה דרשה המיוחסת ל'תיאוגניוס , כומר בירושלים " . ' המהדיר הניח שהדרשה , שסגנונה הפרשני קדום למדי , נכתבה ונישאה בכנסייה בגת שמנים סביב שנת . 460 במרכז הדרשה עומד תיאורה של הנצרות שצמחה בין הגויים ( להבדיל מהנצרות שצמחה בין היהודים ) כחמור צעיר — מיטאפורה המוכרת גם ממקורות אחרים .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help