sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:425

רבים את חמש 'הדרשות המיסטאגוגיות' ( כלומר : המובילות אל המיסטריון — טקס הקרבת הקרבן בכנסייה ) המופיעות בדרך כלל ככתבי היד ובמהדורות בציון שם קודמו , קירילוס , אחרי שמונה עשרה הדרשות לקטכומנים " . ראוי לציין שאין בדרשות אלו כל רמז לחומרת הוויכוחים שבהם היה מעורב יוהנס . נודעת להן חשיבות מכרעת להבנת התפתחותם של התפילה והפולחן בנצרות . הדרשות פונות לניאופיטים _, כלומר , לנוצרים חדשים , שזה עתה נטבלו . הן מובילות את המאמין מהוויתור על השטן ועל פולחנו , דרך הבנת עיקרי האמונה הנוצרית , עד למשמעותו האמיתית של ה'מיסטריוך _, הפולחן האוכריסטי — משמעות _אסוטרית שרק לאחר הטבילה היה מותר לגלותה למאמינים . חשיבותן של הדרשות בכך שהן משמרות עבורנו את עיקרי האמונה ואת דרך הבנתם בכנסייה הירושלמית ( ומן הסתם גם במקומות אחרים ; אץ בהן דעות חריגות או טיעונים מיוחדים ) בראשית המאה הה . ' במובן זה משלימות הדרשות בצורה מרשימה את עדותה של אגריה , עולת הרגל המפורסמת , שביקרה בירושלים לקראת סוף המאה הד' ותיארה בפירוט את הליטורגיה בכנסייה הירושלמית " . יוהנס ( אם אכן הוא המחבר ולא קירילוס ) פותח את הדרשה הראשונה בפירוט הדברים שעליהם ויתר המאמין בהשאירו מאחוריו את השטן ואת כל התהלוכה הפולחנית ( pompe ) שלו : אהבת התיאטרון , מרוצי הסוסים , כל הקשור במקדשי האלילים . פירוט זה מאשר את הידוע לנו ממקורות אחרים : תושביה של ירושלים במאה הד' היו ברובם פגאנים . לאחר ויתורו על השטן , אומר הניאופיטוס = ) הנולד מחדש : ( 'אני מאמין לאב , לבן ולרוח הקודש , ולטבילת תשובה אחת ויחידה . ' הדרשה השנייה מתארת את הטבילה . ההתפשטות מבגדים , המשיחה בשמן , הטבילה עצמה , והחוויה המתלווה לכך של הזדהות עם ישו במותו ובתחייתו . בדרשה השלישית מתאר יוהנס את המשיחה בשמן ועומד על משמעותה הרוחנית , תוך שימוש בפסוקים מן המקרא המרמזים על פולחן זה . רק לאחר מכן דן המחבר באוכריסטיה עצמה . משמעות המושג ומהות הטקס מבוארות בדרשה הרביעית : האוכריסטיה נוסדה על ידי ישו עצמו , כעדותו של פאולוס ( אל הקורינתיים א , יא : ( 25-23 הלחם והיין אינם אלא סמלים . יוהנס מוסיף דיון בכמה כתובים המנבאים לדבריו את האוכריסטיה . תיאור מפורט של הטקס עצמו , על שלביו , נשמר לדרשה החמישית והאחרונה . לאחר הקדמה לפולחן עצמו , בשני שלבים , הכומר קורא לקהל לפתוח בתפילת ההודיה . ( anaphora ) מיד לאחר מכן מתוארת _n , epik ] esis דהיינו , הקריאה לאל להוריד את רוח הקודש על הלחם והיין על מנת לשנות את מהותם . קטע זה הוא אזכורה הספרותי הראשון של האפיקלסיס . לאחר הקרבן הרוחני עצמו מבקשים בקשות שונות ( כדוגמת 'מי שברך' ו'יזכור' ביהדות . ( בשלב שלפני האחרון בטקס נקראת תפילתו של ישו ' , אבינו שבשמים' ( מתי ו , ( 13-9 תפילה הנזכרת כאן לראשונה כחלק מטקס האוכריסטיה , כפי שפשט 25 ראה כעניין זה : _Jerusalem' , Le Muse ' on , 55 ( 1942 ) , pp . 1-43 ' cheses mystagogiques" _attributes a S . Cyrille de W . J . Swaans , 'A propos des " cate _' - למסקנה דומה בעניין המחבר ראה גם : . Museon , 78 ( 1965 ) , pp . 355-359 'Les cate ' cheses mystagogiquesdu 4 et du 5 s . \ Le A . Renoux , לטקסט , בליווי תרגום צרפתי והערות , ראה : Cyrille de _Jerusalem , 126 ) , Paris 1966 Catecheses mystagogiques , ed . A . Pie'dagnel ( _SC , " ראה : ; 21 ) , Paris 1968 Etherie , ed . H . _Pitre Journal de voyage ( SC , לתרגום אנגלי , בליווי הערות חשובות , ראה . וילקינסון , אגריה . וראה לימור , עמ' . 130-39

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help