sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:422

היירונימוס היירונימוס , גדול המחברים הארצישראליים בתקופה זו , חי בבית לחם משנת 386 עד מותו בשנת 15 . 420 אמנם לא ישב בירושלים גופה ; אך בית לחם סמוכה לירושלים , וכנסיית המולד שבה נמנתה עם המקומות הקדושים של קהילת ירושלים . השפעתו של היירונימוס בכמה וכמה תחומים היתה מכרעת בכל רחבי הנצרות , והיא ניכרה במיוחד במערב כבר בימיו . דרך ההגיוגראפיות שלו — וכמובן גם בדוגמה החיה שלו עצמו ובמוניטין שלו — תרם הרבה להתפתחות דפוסי החיים שסיגלו לעצמם הנזירים במזרח ובמערב . אף שאת כתביו חיבר בלטינית , הוא ידע יוונית ועברית . לתרגום הלטיני של היירונימוס למקרא _n ) ( Vu 1 gata נודעה השפעה מכרעת על תולדות הנצרות בימי הביניים . כמו כן חיבר פירושים לכתבי הקודש , ששמורות בהם , כידוע , גם מסורות פרשניות יהודיות לא מעטות . אכן , היירונימוס , שדגל בסיסמה של 'האמת העברית' hebraica veritas ) ; כלומר , פירוש המקרא על פי דבקות במקור העברי , ( דאג תדיר ללמוד ממורים יהודים לא רק את הלשון העברית , כי אם גם את דרכי הפרשנות היהודית למקרא " . ממקום מושבו בבית לחם ניהל היירונימוס התכתבות ענפה עם אנשים במקומות שונים באימפריה , אך גם היה מעורב באופן ממשי בחיי ירושלים , וזאת בשני מישורים . מחד גיסא , דאג להפעיל את השפעתו על החוגים של עולי הרגל ועולות הרגל מן המערב , שהיו מרוכזים בהר טרם סוכמו . ראה , למשל : ( 1934 ) , pp . 145-164 et ses maiues h << breux \ Revue Benedictine , 46 G . Bardy , 'Saint _jdrome 15 על היירונימוס , ראה : קלי , היירונימוס . 16 מחקרים רבים דנים מנקודות מבט שונות בקשריו של היירונימוס עם הפרשנות היהודית , אם כי התוצאות הזכרת השומרונים בין שאר אויבי הכנסייה אין בה כדי להפתיע : אנו יודעים , בעיקר מדיווחו של פרוקופיוס , שהמרד אשר אירגנו השומרונים נגד השלטון הקיסרי בימיו של יוסטיניאנוס היה חמור למדי . למרבה הצער , הזכרת השומרונים אצל קירילוס איננה יוצאת מגדר דפוסים ספרותיים של ויכוח ואינה מלמדת אותנו עובדות חדשות . דרשה אחרת של קירילוס שהגיעה לידינו , איננה שייכת לסידרת הדרשות לקטכומנים . בדרשתו על האיש המשותק בבריכה ( יוחנן ה , ( 5 מפתח קירילוס סגנון דרשני שונה במקצת מזה שבדרשות לקטכומנים , הנוטה יותר לצד האליגורי מיסטי . ( theoria ) הוא מדגיש את חופש הרצון , כנראה כנגד תפיסות גנוסטיות , השוללות אותו ומדגישות את הגזירה האלוהית הקדומה לגבי גאולתם של בני הבחירה . אם מייצג כאן קירילוס מסורת ירושלמית , שנשמרה אחריו , אפשר אולי להבין ביתר קלות מדוע פלאגיוס , שדגל באורח קיצוני בחופש הרצון , זכה לתמיכה בוועידות ירושלים ולוד בשנת , 415 ואולי אף מדוע בחר לגלות דווקא לארץ ישראל . באיגרת לקיסר קונסטנטיוס מספר קירילוס על הופעת צלב ( apparitio crucis ) של אור ( parhelion ) בשמי ירושלים ב 7 במאי . 351 לדבריו הופיע הצלב עצום הממדים מעל לגולגותא והגיע עד להר הזיתים . למראה הפלא נחפזו הכול לכנסיית המרטיריון ( היא הבסיליקה של כנסיית הקבר ) לתפילת הודיה . המחבר מדגיש שבץ המתפללים היו פגאנים ששהו בירושלים באותה עת . כמו כן קיים בתרגום קופטי נאום , המיוחס לקירילוס , על מרים 'תיאוטוקוס' = ) יולדת האל . (

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help