sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:421

הוגה מסורתי , המדגיש את כתבי הקודש בבואו לדון בבעיות השונות . כך נשארה 'הדעת' ( gnosis ) שבדרשות פורמאלית למדי , שונה מאוד מזו של קלמנס מאלכסנדריה או של אוריגנס , גישתו התיאולוגית מדגישה את ההתקדמות בדרך השלילה ( via negativa ) בדרכו של המאמין להכרת האל ( תיאולוגיה אפופאטית ) ובכך מתקרבת לגישתם של 'האבות הקפדוקיים , ' בסיליוס הגדול , גרגוריוס איש ניסה וגרגוריוס איש נזיאנזוס . אפשר עדיין לחוש אצלו את השפעתו של אוריגנס , בעיקר בשרידים של הגישה שלפיה 'הבן' נחות מ'האב' וכפוף לו ' ) סובא 1 רדינאציוניזם . ( ' קירילוס מתפלמס בדרשותיו נגד כל הזרמים הרוחניים המציבים , לדעתו , סכנה בפועל או בכוח לנצרות האורתודוקסית . בשורה הראשונה מופיעים המאניכיאים , וכן השומרונים , הפגאנים והיהודים . בדרשה השישית ' ) על אודות אחדות האל ( ' מתפלמס קירילוס באריכות נגד סכנת המאניכיאיזם הדואליסטי . הוא מסכם את תולדות מאני ( בה הוא רואה כפירה נוצרית ) עד ימיו ומפרט את המינות המאפיינת את מקורות תורתו של מאני . הסיפור , המוכר לנו ממקורות אחרים , משולל ערך היסטורי כלשהו , אך פולמוסו של קירילוס הוא רב משמעות : עולה ממנו שבמחצית המאה הד' העמיד המאניכיאיזם אתגר של ממש בפני הכנסייה הנוצרית בארץ ישראל . אנו יודעים ממקורות אחרים שכבר לפני ימיו של קירילוס עשתה לה התורה הדואליסטית נפשות בארץ ישראל . אדם בשם אקואס מאלותר 1 פ 1 ליס ( היא בית גוברין , ( המוגדר _D _tripinrt ) oueteranos רגילים לתרגם תואר זה כ'יוצא צבא , ' אך לאחרונה הוצע לראות בו נזיר או 'זקן , ( ' מוזכר במקורות כמיסיונר המאניכיאי הראשון בארץ ישראל . ידוע לנו גם ממקורות אחרים על קשרים בין נזירים למינים באיזור חברון באותה תקופה . אין להעלות על הדעת שקירילוס היה מקדיש מאמץ רב כל כך בדרשה לפני הקטכומנים , לולא ראה במאניכיאיזם סכנה של ממש לכנסייה הירושלמית . חשיבות רבה עוד יותר מייחס קירילוס לפולמוס עם היהודים . בכמה וכמה מקומות בדרשות הוא חוזר לדון ביהודים . לעתים נדמה שהוא פונה ליהודים סמליים , ושהדיון משקף את הוויכוח היסודי בין היהדות לנצרות . אך לפעמים נראה בבירור שהוא מתפלמס עם אנשים של ממש ; על פי כל הסימנים , 'יהודים' אלה הם יהודים נוצרים . למשל , בדרשה 14 , _^ מתפלא קירילוס על כך ש'היהודים' לא שינו את שמם ולא קיבלו את השם החדש ' ) נוצרים , ( ' אף שהם מכירים בישו , אם כי לא במשיחיותו . במקום אחר ( 20-17 , xiv ) מתפלמס קירילוס עם היהודים על דמותו של יונה כסמל לישו : יונה שהה שלושה ימים בבטן הדג , כפי שישו קם לתחייה מבטן האדמה ביום השלישי לאחר קבורתו . מורגשת בנימת הדיון חיוניות המרמזת על פולמוס בפועל עם יהודים . באותה דרשה דן קירילוס בחזרתו הממשמשת ובאה של ישו , ועל ימות 'האנטיכריסט' שיבואו לפני כן . גם כאן אין בדבריו חידוש ; אבל לאזכור ציפיית היהודים למשיח בירושלים , שלוש עשרה שנה לפני ניסיונו של יוליאנוס לבנות מחדש את בית המקדש , נודעת משמעות רבה , ויש בו משום תרומה להבנת הלכי הרוח . הפגאנים מוזכרים בכמה מקומות כמוקצים מחמת מאוס . בתקופתו של קירילוס אמנם התנהל מסע אינטנסיבי ( אם כי לא תמיד הוכתר בהצלחה רבה ) נגד פולחנים פגאניים בארץ ישראל . chaeans in Byzantine Palestine ' , Studia Patrislica , G . G . Stroumsa , 'Gnostics and Mani- : HO / _ta , 7 * 7 14 _'! -:, 18 , Oxford 1985 , pp . 273-278 בספרי ( לעיל , הערה , ( 8 עמ' . 297-291

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help